Inte direkt en badrumsfråga men det rör klinker i en hall så jag valde att posta det här.

Förutsättningar: Hus med krypgrund där vi fäst armeringsnät mot golvspånskivan, lagt elgolvvärme och sedan flytspacklat 1,5-2,0 cm tjockt lager fiberarmerat flytspackel. På detta har vi sedan lagt klinker.

Problem: Det började med att det lossnade små bitar fog på sista raden klinkerplattor (raden som anlsuter mot golvet i huset, inte mot ytterdörren). Om man knackar på klinkerplattorna så hör man att dessa inte sitter fast helt och hållet. Problemet är isolerat till en och samma rad av plattor.

Jag misstänker att det las på för lite eller var dålig kvalité på sista skvätten fästmassa alternativt att huset rört på sig så att plattorna släppt. Vi använde flytspackel, fästmassa och fogmassa från LIP när vi gjorde hallen.

Min tanke är nu att försöka ta loss sista raden plattor och fäst dessa på nytt. Viss risk finns ju att det är själva kakan av flytspackel som spruckit men i och med att vi både armerade och la ett tjockt lager flytspackel så hoppas jag att vridstyvheten är nog bra och att det "bara" är klinkelplattorna som släppt.

Fråga: Finns det någon fästmassa/lim som är extra bra på att ta upp eventuella rörelser, dvs en flexibel fästmassa?
 
Det finns flera flexibla fästmassor, vilken som är bäst vågar jag inte säga. En del proffs menar att Ardex är lite av Rolls Royce vad gäller spackel, fix osv (även prismässigt). Jag har själv använt Ardex en gång (natursten på galvad smidestrappa, galvat är ett "omöjligt" underlag). Då fick jag god hjälp av ett samtal med deras support (det fungerar bra, men kostade. Bara primer för 5 trappsteg gick på 1300 kr).
 
T
Troligtvis har fixet hunnit "skinna" sig och därför inte fäst på plattorna, därav bomljudet. Ta upp plattorna, skrapa bort fixet och lägg om dom på nytt i vått fix. Underlaget verkar enligt din beskrivning bra, hur är regelverket under spånskivan?
 
tank77 skrev:
Troligtvis har fixet hunnit "skinna" sig och därför inte fäst på plattorna, därav bomljudet. Ta upp plattorna, skrapa bort fixet och lägg om dom på nytt i vått fix. Underlaget verkar enligt din beskrivning bra, hur är regelverket under spånskivan?
Jag tror det är golvåsar med cc60 under 22mm golvspånskiva, osäker på vad det är för dimension på åsarna. Golvspånskivan är limmad och skruvad mot åsarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.