A
Det är nu dags att gräva 40cm djup i tomten och en pinne med texten "Gräv hit" har satts upp på trottoaren.
Närmaste rummet till pinnen är pannrummet i källaren. Men man vill väl inte ha ett hål i väggen i källaren som 40 cm under marken. Blir inte detta ett problem?

Jag tänker att källaren är bäst för då kan man sätta dit en switch som fördelar kabeln. Tänker jag rätt nu? Alla tips är välkomna.
 
C
mpv586 skrev:
Men man vill väl inte ha ett hål i väggen i källaren som 40 cm under marken. Blir inte detta ett problem?
Många fiberinstallatörer vill sköta håltagningen i fasaden själva och då kommer de med 99% sannolikhet ta hål en bra bit ovanför marknivå och dra upp kabeln längs fasaden. Visst, det är ju den mest riskfria lösningen, men inte heller den snyggaste. Klart att det går att ta in den under marknivå om man gör på rätt sätt. Vatten och el kommer ju oftast in på det sättet. Vi valde att ta in vår slang under marknivå.

Antingen kan du placera fiberkonverter + switch i anslutning till genomföringen, eller så kan du dra slangen vidare in i huset genom källaren. Eventuellt växla över till en diskretare inomhusslang. Kolla med installatören vad som gäller för er och vilka möjligheter som erbjuds.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag har utrustningen i källaren. Bästa stället för då har man fibern skyddad och inte i vägen. Borrade själv på typ en meters djup så röret kom ut under en skiva jag satte upp. Borrade lite snett uppåt. Installatören var mycket nöjd.
 
  • Gilla
snuttjulle och 1 till
  • Laddar…
L
Det är bra att tänka igenom om pannrummet är bästa platsen för att gå vidare till resten av huset med nätverkskabel. Det är väsentligt mycket enklare att gräva lite längre utvändigt för att slippa krångliga invändiga dragningar, det brukar vara jobbigt ändå att dra nätverkskabel i äldre hus på ett snyggt sätt. En central plats gärna i källaren, är att föredra om det är möjligt, där sätter du patchpanel, switch och router. Källaren har ofta lämplig temperatur för aktiv utrustning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.