Hej,

Vi försöker få ihop hur vi ska designa eldragningen. Vi kommer att behöva för en belysningsgrupp ha:

- 6 olika belysningszoner
- Styra dem från tre olika platser

Därför kommer vi att använda oss av impulsreläer och dimmrar, vilket betyder att vi måste ha 6 tändtrådar per strömbrytarställe.

Är det OK att använda flera tändtrådar av samma färg till samma apparatdosa?
 
Ja.
 
P
Förlåt, men i detta fall måste jag säga: fråga elektrikern!
 
Ligger något i det.
 
6 tändningar från 3 platser...

Kikat på KNX eller liknande?
 
Det blir ofta enklare med färger om man inte nummermärker kablarna. Det finns många användbara förutom gul/grön, blå och brun som har sin bestämda användning i en enfasgrupp.

Svart, vit, grå, orange är några färger jag kommer på. Det kan finnas lila också, röd är lite tveksam om det inte är ett nybygge. Röd användas som skyddsjord före 1970, därav tveksamheten i äldre installationer.
 
Redigerat:
Jag hade själv funderingar på olika färger i en annan tråd. Jag köpte svart, grå, vit, orange, räfflad svart, räfflad grå samt röd. Nexans grå är betydligt mörkare än amokabel vilket ger ytterligare en färgmöjlighet om det behövs.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
För en elektriker är det inga problem att hålla reda på fler tändtrådar av samma färg, det är en del av yrkeskunskapen.
 
Bra. Om jag förstår er rätt finns det praktiska men inga regelmässiga hinder?
 
Nummermärkt styr kabel är mycket vanlig i industrin, det är bara skyddsjorden som är gul /grön. Det finns ganska få regler kring din fråga, utan det handlar mer om att uppfylla kravet på en väldokumenterad och överskådlig anläggning
 
TheStills skrev:
Förlåt, men i detta fall måste jag säga: fråga elektrikern!
Det är ju det TS just gjort, det finns gott om yrkesmän här på forumet.
Dessutom kan det mycket väl vara så att TS planerar att utföra istallationen själv.
 
Gabbe1 skrev:
Det är ju det TS just gjort, det finns gott om yrkesmän här på forumet.
Dessutom kan det mycket väl vara så att TS planerar att utföra istallationen själv.
Medhjälp till brott är aldrig bra!
 
TS kanske bör kolla på något styrsystem typ KNX?
Det kanske finns fler ställen huset med mycket styrningar?
Med ett styrsystem är det även lätt att ändra funktionerna i framtiden.
 
Brallan84 skrev:
[länk]

Så slipper du ett par minuter för en framtida elektriker.
Det blir en bra lösning, särskilt om nummren knyts till en ritning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.