Nu är det dags att ta tag i den viktiga delen i min frånluftsventilation, nämligen alla rör på vinden, under renoveringen har jag dragit med mig spirorör från:
1st 125mm rör Tvättstuga/WC nere
1st 125mm rör Badrum uppe
1st 100mm rör köksfläkt
och 1st 75mm rör för avloppsventilation.

Tanken är att på vinden ha två isolerade kanalfläktar: http://www.ventilationsbutiken.se/i...&category_id=73cff8df34ceb50ae7a3c50eb766da2a
som styrs separat från Tvättstuga/WC nere och Badrum uppe.
Röret från köksfläkten går rakt ut genom en huv och lika så röret för avloppsventilationen.

Mina funderingar är nu.
-Kan alla pipor gå ut i samma huv på taket?
-Skall jag ha backventiler på alla spirorör för att motverka tex. kallras?
-Skall det vara skyddsgaller i änden på rören?
+ allt annat som kan vara bra att tänka på!

Tack så länge!

//hjerpe
 
  • vent.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ha dem i samma huv.
Har du ingen fläkt som går jämt så kan det vara ide att sätta dit kallras skydd.

Ett nät så att löv, grenar och annat inte rammlar ner är ju inte fel, dock så måste det gå att ta bort så man kan göra rent kanalerna :)
 
Fläkten skall väl gå hela tiden?!? Om den gör det så behövs varken kallrasspjäll eller nät.
 
Undrar lite bara ... har du verkligen bara 100 spiro till köksfläkten?
Kan bli problem då imkanalen (den från köksfläkten) är den som du kommer att ha högst luftflöde i.
 
kan avloppsventilen ligga i samma huv som frånluften? jag har hört att de måste gå ut på olika ställen i taket. om man kunde sätta dem i samma huv, skulle jag vara en lycklig renoverare. jag skall ha utblås från övre vånigens badrum inkl bastu, antagligen med toppfläkt, samt avloppsventilen ut genom, och det skulle vara guld att endast såga ett hål i taket. VVS:aren menade att de skall ligga separat. Men man vill ju undvika onödiga hål i taket.
 
Med flera fläktar kan det bli problem med den fläkt som drar sämst, Den starkaste fläkten får luften att gå baklänges i den fläkt som är svagast. Är det dessutom styrning på fläktarna har du ett uppenbart problem.

Protte
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.