Jag har ett enplanshus på betongplatta, med vattenburen golv värme, hall och kök, öppen planlösning ca: 45kvadrat, där det ligger två lager klinker.

Nu vill jag av estetiska skäl lägga ett nytt klinkergolv, men jag vill slippa avlägsna de två lager som redan ligger. Första lagret lades dit när huset byggdes 1996, lager två för sju år sedan, och nämnas kan att värmen fungerar alldeles utmärkt.
Takhöjd 2,5, och jag är medveten om nivåskillnaden, dörrar som behöver justeras mm.

Är detta att rekommendera?
 
Låter som en dålig genväg att inte ta bort de andra två lagern. Är ju inte så våldsamt mycket jobb att få bort om man hyr en lämplig maskin, och sedan ev. flytar golvet. Då kommer du att ha de absolut bästa förutsättningarna till ett bra resultat.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Kan bara instämma MB77 :)
 
Tack för svaret, misstänker nämligen att en eventuell framtida köpare kommer att ha synpunkter på det befintliga golvet, vilket i sin tur troligtvis kommer att påverka prisbilden. Tror du att jag behöver avlägsna bänkskåpen (IKEA), som förutom förankring i vägg står på stödbenen. Går det att komma åt och göra jobbet under skåpen?
 
Tänk på att om du river 2 lager kanske du åker på att tapetsera om, även dörrkarmar och foder kan ju vara kapade för att få in plattorna under.
 
Jag har bra dokumentation som visar hur underarbetet är gjort när vi lade in det golv som vi nu vill ta bort. Här syns tydligt att det är delvis flytspacklat där lösa plattor är avlägsnade. Bom i någon klinkerplatta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bom i någon klinkerplatta (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bara att gå på med bilningsmaskinen och sen saneringsfräsen så du får ner ytan så den blir slät.

Inga problem att låta skåpen stå kvar och när du är där och jobbar så skruvar du bara upp ett ben i taget och rensar under dem efterhand... :)
 
Rent funktionsmässigt är det väl inga problem att lägga ett nytt lager.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.