Jag har försökt googla runt och läsa mig till vad som skulle kunna vara fel, men kommer nu inte mycket längre, trots att det finns en uppsjö av trådar i ämnet tillopp/retur på vattenradiatorer!

Vi bor i ett ut från -49, som när vi flyttade in 1989 var uppvärmt med ved- och oljepanna. 2008 bytte vi ut den pannan mot bergvärme! Vi har 2-rörsystem, som verkar gå i lite olika kretsar i huset, men kommer alltid tillbaka till huvudstammen. För 2 år sedan bytte vi alla termostaterna på radiatorerna.

Vi har dock under alla år bråkat lite med värme i främst 5 radiatorer på övervåningen, och dessa verkar ingå i en slinga som går från källaren upp på vinden, där det sedan kommer tillopp från tak på övervåningen, och returen ner i golvet. Och på samtliga av dessa är returröret varmare än tilloppsröret! Och så borde det inte vara tycker jag!

Alla radiatorer som vi tycker fungerar har i princip varmare tillopp än retur, och håller just nu ca 30-32 grader när jag mäter med IR-termometer. Termostat står på ca 2,5-3. De som vi inte tycker fungerar som de borde, ligger på ca 22-25 grader, trots att termostaterna är på max. Cirkulationspumpen står i läge 3.

Precis när jag var nere i källaren för att kolla och lokalisera lite rör, gick pannan igång, och upptäcker då att båda de rör som jag tror går till den problematiska kretsen hade samma temp, trots att den ena då är kopplad på tilloppet och den andra på returen. Övriga delar av returröret (dvs de som kommer från de andra kretsarna) var kalla. Kände heller ingen direkt skillnad på radiatorerna i denna krets trots att värme då gått igång!

Vet inte om det spelar någon roll i sammanhanget, men i det övre köket finns en gammal vedspis, där tilloppsröret verkar gå igenom och upp på vinden. Det innebär att vedspisen fungerar lite som ett element också, och den blir uppvärmd precis som alla element som verkar fungera, men därefter är det knapert med värme..

Radiatorerna blir ibland ljumna, men de står som sagt alltid på max, och temperaturen i rummen ligger därmed oftast omkring 17-19 grader. Låg temperatur i sig ser jag inte som något problem, men det vore roligt att kunna göra det valet själv...

Så, några av mina funderingar är:

1. Vad kan det bero på att returen är varmare i just denna krets, för vad jag förstår bör den inte vara det!
2. Vad tyder det på, när returen i källaren från denna krets håller ungefär samma temperatur som framledningen?
3. Skulle något kunnat blivit felkopplat vid installationen av bergvärmepumpen, eller skulle det inte yttra sig på detta sätt?
4. Vad kan man mer göra för att eventuellt felsöka?

Tanken är väl att vi får ringa en rörmokare som kikar på det, men känner samtidigt att det vore skönt att kontrollerat vad vi kan innan dess..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.