Vi skulle måla om vår solvägg och upptäckte att panelen var väldigt rutten. Nu ska vår lockläkt bytas ut och jag funderar på att tilläggsisolera den väggen.
Är det rimligt att bara tilläggsisolera en vägg?

Jag eftersträvar inte fantastiska k-värden. Snarare enkelt och bra. Planen är att lägga plast under. Sedan horisontell spikläkt och isolering mellan spikläkten. Funkar det?

Jag har ett fönster på väggen. Behöver det flyttas ut?
 
Är det permanentboende eller stuga? Blir lite bortkastat om det är en stuga som inte använde mycket höst/vinter. Plast ska ni bara använda om huset har det från början, annars vindstopp. Hur stor är väggen på ett ungefär? Fönster behöver du inte flytta ut, ni lär inte störa er på att det hamnar längre in än de andra då de sitter på andra sidor av huset.
 
Klart ni ska isolera när ni ändå byter panelen. Ni behöver ju inte överdriva i och med att det bara är en vägg. Lägg t.ex. 50mm av Isovers eller Parocs fasadskivor. Dessa fungerar samtidigt som vindskydd och är tio gånger bättre än att lägga någon vindduk som inte gör nån nytta. Plast ska du undvika.
 
Vad är det för vägg? befintlig isolering? Har ni stora energikostnader? Det ni sparar är i marginellt. Plast är uteslutet. Om befintlig isolering duger, kan det räcka med enbart ny vindstopp. Att stoppa vinddraget genom väggen är lika viktigt som själva isoleringen. Vanligen lägger man på en 4,5 cm isoleringsskiva för att det inte ska bygga ut för mycket. Detta ger inga stora besparingar. Men det är klart, om det inte finns någon isolering alls i väggen, så är ju 4,5 cm helt klart en förbättring.
 
4-5 cm isolering ger väldigt mycket om det är frågan om en oisolerad timmervägg.
 
Finndjävel skrev:
4-5 cm isolering ger väldigt mycket om det är frågan om en oisolerad timmervägg.
Nu vet vi ju inte vad det är för vägg....
 
Huset är permanentboende byggt på 30-talet. 21 kvm plankvägg isolerat med ca. 30 cm spån.
Huset är litet och energibesparingar är därför svåra att räkna hem. Trots att jag kör mer elkasett än vedpanna på vintern, så kommer jag sällan över 2000:-/månad elkostnad.
 
Steget är ju ganska stort från att bara byta lockpanelen som jag tro du skrev i början, till att tilläggsisolera. Då lär du ju få sätta helt ny panel (dubbelt så många fasadplankor). Ett mycket större och dyrare jobb. Du ska fixa ny inramning runt fönster och nya knutar osv. Men det blir ju snyggare än att byta bara locken. Det blir en helt ny vägg.

Tidigare diskussion med enbart ny vindstopp funkar ju inte heller med mindre än att du byter all panel hur som helst. Pappen ska ju vara under fasadbrädorna. Har du kommit så långt är ju steget litet att även komplettera med isolering.

Två alternativ: Snygg, helt ny vägg (på köpet tilläggsisolerad). Eller enbart byte av lockpanel. Arbetsinsats går från några dagar till några veckor (den nya väggen ska ju målas också....). Priset ökar från några 1000 lappar till några 10.000 lappar (om det finns några sådana nu för tiden). Det räknar du som du själv säger inte hem, men om du ändå byter hela fasaden är det dumt att inte tilläggsisolera samtidigt.

Går egentligen inte att råda vilken väg som är rätt. Jag tror att arbetsinsatsen kanske blir avgörande
 
Jag har nog kommit fram till att all panel ska bytas. Där jag skrev lockläkt i första inlägget skulle givetvis ha stått locklistpanel.

Min fundering handlar väl egentligen om att lyfta ut den nya panelen så lite som möjligt från den befintliga ytan. Om jag kan göra så att jag inte lägger distanser genom isoleringen utan lägger (PAROC WAS 25t) skivor mellan spikläkt/reglar. med en sån lösning så kommer panelen högst 5 mm längre ut.

30mm ger inga revolutionerande besparingar, men bör förbättra litegrann.

Kanske ny vindpapp innanför...

Kan de funka?
 
Är det verkligen 30cm spånisolering i väggarna? Om det stämmer lär du inte behöva isolera extra, om det är 30mm så är det ju läge ;)
 
Noga med att inte bygga in fukten. Sätter du plast innan tilläggsisolering bygger du in fukten i konstruktionen. Plast/fuktspärren ska sitta på varma sidan av konstruktionen då fukt vandrar från varmt till kallt.
 
30cm spånisolering i väggen från 1930 betyder att på sista halvmetern uppemot tak finns det ingen isolering överhuvudtaget eftersom spånet har sjunkit ihop. Resten är ihoptryckt och isolerar dåligt och motsvarar kanske 10-12cm mineralull. Lägger du Paroc WAS25t så fungerar den även som vindskydd vilket kommer att göra märkbar skillnad eftersom det antagligen blåser rätt genom väggen som det är. Absolut ingen plast när du enbart bygger om en vägg. Ska man leka med plast bör man göra om hela huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.