Hej!
Vi håller på och bygger ut vårt hus och det är många beslut att ta... (Och förkunskaperna är inte de bästa.) Nu har vi kommit till förvaringsfrågorna.Semestertider innebär telefonsvarare på flera ställen jag försökt ringa till och fråga så jag hoppas att det finns någon här som kan hjälpa mig!

Förvaring hall:
Den nya hallen angränsar till det gamla huset och där har vi tänkt ställa två garderober med skjutdörrar. (Ska stå mittemot varann.) Problemet är att jag inte hittat något minsta mått på bredden när det gäller skjutdörrar (ser bara maxmått när jag surfar runt på sidorna som jag sett tips om här på forumet).
Måttet för garderoben kan bli max 1 meter. Kan det funka med två skjutdörrar då? (Har ett fönster att ta hänsyn till.)

Har sett att man även kan tillverka själv och på det viset kan man ju bygga garderobsförvaringen på befintliga väggar. Då har vi möjlighet att välja djup på förvaringen också. Verkar 60 cm vettigt?? Ska ha ytterkläder i den ena, jackor vantar mm. I den motsatta garderoben vill vi också ha klädförvaring men den ska också rymma en dammsugare mm.

Har tänkt att ha lite neutral och "gammaldags" stil i huset (exvis pärlspontsväggar på vissa ställen). Har ni förslag på garderobsalternativ som inte blir för moderna?

Förvarina barnrum:
Har även garderober i barnens rum (då ska få två likadana rum), där har vi kunnat välja mått utan att ta hänsyn till den gamla delen av huset och tog då 120 cm - det finns väl garderober som har standardbredd 60 cm?
Barnen har rum som till stor del består av snedtak och garderoberna ska stå på motsvarande sida med rak vägg. Taket i rummen är päslspont och troligtvis blir det nåt träaktigt golv. Vad hade ni valt för dörrar till garderoberna? Vill gärna ha skjutdörrar här också för att spara yta.

Många frågor blev det!! Hoppas mycket på svar härifrån!! Har just upptäckt detta forum och tror att jag kommer att få många idéer och råd härifrån.
 
Mejram skrev:
Hej!

Förvaring hall:
Den nya hallen angränsar till det gamla huset och där har vi tänkt ställa två garderober med skjutdörrar. (Ska stå mittemot varann.) Problemet är att jag inte hittat något minsta mått på bredden när det gäller skjutdörrar (ser bara maxmått när jag surfar runt på sidorna som jag sett tips om här på forumet).
Måttet för garderoben kan bli max 1 meter. Kan det funka med två skjutdörrar då? (Har ett fönster att ta hänsyn till.)

Har sett att man även kan tillverka själv och på det viset kan man ju bygga garderobsförvaringen på befintliga väggar. Då har vi möjlighet att välja djup på förvaringen också. Verkar 60 cm vettigt?? Ska ha ytterkläder i den ena, jackor vantar mm. I den motsatta garderoben vill vi också ha klädförvaring men den ska också rymma en dammsugare mm.
QUOTE]

Med skjutdörrar måste man ha någon typ av överlapp. Säg fyra centimeter. Om du har det överlappet och jackorna hängda framåt mot dörren blir det rätt trångt (döröppningen blir runt 46 centimeter, en galge är runt 42 centimeter, och ett ytterplagg tar lite plats). Om du väljer att hänga kläderna vinkelrätt mot döröppningen ser jag ingen anlending att oroa sig över dörrens längd från annan synpunkt än estetiskt (om du har någon typ av ram och någon typ av spegel får inte ramen bli för dominerande, men det borde knappast hända vid en dörrbredd på 54 centimeter.

Vi byggde vår garderob 60 centimeter djup så som du nämner, för att kunna använda en kökslucka som skåp på garderoben. Bilden visar en garderob som är 60 centimeter djup och 145 centimeter bred. [länk]

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.