Hej, ska bygga carport med litet förråd i sommar o funderar lite redan nu om det går göra som nåt av alternativen jag tänkt? Har läst nåt om man inte får ha flera faser i samma rör o att faser inte få dela nolla men förstår egentligen inte hur det menas så skulle vilja få förklarat om något alternativ fungerar o varför eller tvärtom. Ritning är ju amatörgjord men hoppas någon förstår den....Hade tänkt man drar en EKK 4x1,5 från centralen till en dosa som hamnar ca 15-20m ifrån centralen och från den dosan går jag med en säkring (kabel) till förrådsdelen o uttagen på utsidan carport o med den andra säkring (kabel) till belysning o uttagen inne i carport om det nu fungerar med något av förslagen?
Anledningen är att det finns två bilar med motor o kupevärmare och ibland även någon gäst kanske vill koppla bilen.
Hur tokigt har jag tänkt? Amatörmässig ritning på ett elschema för belysning och uttag i en carport och förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går bra att ha flera faser och dela på nollan så länge det är olika inkommande faser. Jag skulle ha dragit en 5G6-kabel och satt en liten undercentral i carporten.
 
  • Gilla
Islet
  • Laddar…
Principiellt och nog vad du tänker på som fel är din övre skiss. Där har du faserna kopplade till samma rad i centralen och normalt på den typen du visar ligger de skilda faserna rad för rad. Så på din andra skiss ligger det i så fall rätt med hänsyn till att man ska ha uttag från skilda faser om man ska ha gemensam nolla. Gör du inte så kan du få dubbla strömmen dvs från båda säkringarna på samma fas i nollan och överlasta den. Det beror som du kanske vet på att det är växelström och de olika faserna ligger förskjutna med sina toppar och dalar i tid så att summan nollan kan få ta inte blir större än max vad en säkring kan ge.

Sen är det normalt att undvika dessa kopplingar med flera delade faser som ren praxis det blir lite oklarare än rena enfasgrupper. Och i ditt fall med grendosan så nära är det ju dumt att inte bara dra in de två kablarna direkt och då är även kopplat enligt övre bilden givetvis ok.
 
GK100 GK100 skrev:
Principiellt och nog vad du tänker på som fel är din övre skiss. Där har du faserna kopplade till samma rad i centralen och normalt på den typen du visar ligger de skilda faserna rad för rad. Så på din andra skiss ligger det i så fall rätt med hänsyn till att man ska ha uttag från skilda faser om man ska ha gemensam nolla. Gör du inte så kan du få dubbla strömmen dvs från båda säkringarna på samma fas i nollan och överlasta den. Det beror som du kanske vet på att det är växelström och de olika faserna ligger förskjutna med sina toppar och dalar i tid så att summan nollan kan få ta inte blir större än max vad en säkring kan ge.

Sen är det normalt att undvika dessa kopplingar med flera delade faser som ren praxis det blir lite oklarare än rena enfasgrupper. Och i ditt fall med grendosan så nära är det ju dumt att inte bara dra in de två kablarna direkt och då är även kopplat enligt övre bilden givetvis ok.
Tack för svar! Om jag fattat rätt så skulle det gått göra som i det övre exemplet om det funnits en kabel 5x1,5 med två blåa ledare för två säkringar på samma fas får inte dela nolla utan ska ha var sin?
Då blir det som det nedre exemplet jag kommer att göra!
Men flera faser kan dela jorden utan att det har någon betydelse?
Det är intressant med el o svårt men kul när man lär sig hur det fungerar lite iaf
 
I Islet skrev:
Tack för svar! Om jag fattat rätt så skulle det gått göra som i det övre exemplet om det funnits en kabel 5x1,5 med två blåa ledare för två säkringar på samma fas får inte dela nolla utan ska ha var sin?
Då blir det som det nedre exemplet jag kommer att göra!
Men flera faser kan dela jorden utan att det har någon betydelse?
Det är intressant med el o svårt men kul när man lär sig hur det fungerar lite iaf
Ja teoretiskt skulle det kunna gå om det funnits sån kabel men det är inget att syssla med i praktiken ens om man har rör där man kan välja trådar själv. Jorden kan du däremot ha gemensam som du skriver.

Det nedre exemplet är som sagt i princip rätt men om du ändå kommer så nära centralen gå in med vardera kabeln direkt. Och som vi också brukar skriva här eftersom du är ny tänk på att du inte lagligt får göra dessa jobb själv. Vad du sen väljer göra bestämmer du givetvis själv.
 
  • Gilla
Islet
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det går bra att ha flera faser och dela på nollan så länge det är olika inkommande faser. Jag skulle ha dragit en 5G6-kabel och satt en liten undercentral i carporten.
Vad är fördelen med en undercentral istället för som jag tänkte?
 
I Islet skrev:
Vad är fördelen med en undercentral istället för som jag tänkte?
Bättre flexibilitet och du kan segmentera bättre så att huset inte påverkas allt av ett fel i garaget
 
M Mats skrev:
Bättre flexibilitet och du kan segmentera bättre så att huset inte påverkas allt av ett fel i garaget
Ok, jag kanske var lite otydlig för carporten ska byggas mot garaget så centralen är redan en undercentral i garaget så då kanske det inte är en fördel med en till?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
I Islet skrev:
Ok, jag kanske var lite otydlig för carporten ska byggas mot garaget så centralen är redan en undercentral i garaget så då kanske det inte är en fördel med en till?
Då vart det lite annorlunda ja. Vill du ha plats för två bilar så vill jag rekommendera minst en 10A per bil (motor plus kupevärmare) plus en tredje säkring för belysning osv plus nått diverseuttag. Bilarna bör skyddas av varsin personskyddsautomat (säkring och jordfelsbrytare kombinerat). Anledningen till detta är att "det är inte kul" när man råkar plugga in en lite blöt motorvärmarkabel och Jordfelsbrytaren löser så hela huset blir svart mitt i vintern (har naturligtvis inte hänt mig - o nej)

Vill du förbereda för elbil så krävs kraftigare saker om det ska bli bra
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Mats skrev:
Då vart det lite annorlunda ja. Vill du ha plats för två bilar så vill jag rekommendera minst en 10A per bil (motor plus kupevärmare) plus en tredje säkring för belysning osv plus nått diverseuttag. Bilarna bör skyddas av varsin personskyddsautomat (säkring och jordfelsbrytare kombinerat). Anledningen till detta är att "det är inte kul" när man råkar plugga in en lite blöt motorvärmarkabel och Jordfelsbrytaren löser så hela huset blir svart mitt i vintern (har naturligtvis inte hänt mig - o nej)

Vill du förbereda för elbil så krävs kraftigare saker om det ska bli bra
Ursäkta att det inte kom med i 1a inlägget men svårt komma på allt som eventuellt bör tas hänsyn till
Tack för råd o tips! Blir inte att förbereda för elbil i det här läget iaf.
 
D
Jag tror det som du har hört är man inte får ha trådar från flera grupper i en kabel. Självklart kan man däremot ha en trefaskabel (dvs femtrådig i dag) som matar t ex ett CEE-uttag, skyddat av säkringar i en grupp i centralen. Du kan också låta en sådan trefaskabel fördelas ut i en kopplingsdosa till olika enfasgrupper (som då delar på samma nolla). JFB är ett krav.
 
D datja skrev:
Jag tror det som du har hört är man inte får ha trådar från flera grupper i en kabel. Självklart kan man däremot ha en trefaskabel (dvs femtrådig i dag) som matar t ex ett CEE-uttag, skyddat av säkringar i en grupp i centralen. Du kan också låta en sådan trefaskabel fördelas ut i en kopplingsdosa till olika enfasgrupper (som då delar på samma nolla). JFB är ett krav.
Kan mycket väl vara så men vad är grupper egentligen? Säkringar som ligger på samma fas skena ( heter det så?) eller att det är säkringar till ett rum eller finns det någon bättre förklaring så jag förstår?
 
En grupp kan bestå av 1 - 2 - eller 3 säkringar som matas från OLIKA faser. Dvs enfasgrupp tvåfasgrupp och trefasgrupp.
En grupp besår aldrig av flera ledningar med olika säkringar till samma fas. Med olika faser blir strömmen i nollan max lika hög som en enstaka grupp. Med alla tre säkringarna i en trefasgrupp belastade med 10 A blir strömmen i nollan 0 A
 
E elmont skrev:
En grupp kan bestå av 1 - 2 - eller 3 säkringar som matas från OLIKA faser. Dvs enfasgrupp tvåfasgrupp och trefasgrupp.
En grupp besår aldrig av flera ledningar med olika säkringar till samma fas. Med olika faser blir strömmen i nollan max lika hög som en enstaka grupp. Med alla tre säkringarna i en trefasgrupp belastade med 10 A blir strömmen i nollan 0 A
Ok,jag tror jag är med då men tycker det är konstigt namn om det bara är på en säkring ibland. Varför säjer man inte bara säkring 7 då till exempel? Förstår det är något jag missar
 
En grupp är mer än säkringen. Se det mer som en ”grupp” av trådar som matar något. Ex. Ett antal lampor (enfasgrupp) eller en maskin (ev. trefasgrupp).
Därmed kan en grupp ha mer än en säkring.
Men om man börjar med trefasgrupper så är det väldigt viktigt att man förstår lite ellära. Förutsättningen för att kunna dela på nollan är att det är olika matande faser, annars blir det brand. Och så behöver man hålla sig till god standard, så det blir tydligt att det är en flerfasgrupp, missförstånd om det kan orsaka olyckor senare. Ex. att man inte bryter alla säkringarna vid arbete med gruppen.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.