Min ledning till det öppna expansionskärlet på vinden ser inte bra ut, skulle vilja påstå att det liknar kex och eftersom det drar med sig mycket att byta ut det så funderar jag på att sätta in ett slutet expansionskärl. Jag har hittat en kille som vill sälja två st billigt och jag undrar så klart om man får samma effekt på två 150l kärl istället för ett som är dubbelt så stort?
Till saken hör kanske att jag har en kombipanna som jag kommer att använda för både ved och pellets, 2st 500l ack-tankar (som kommer att bli flera vad det lider) plus en framtida heatpipe-anläggning.
 
Kombipanna är helt värdelöst för vedeldning.En sådan panna är inte alls konstruerad för ved.
Olja och koks var kombinationen som gav namnet.
Skaffa en riktig vedpanna eller elda med pellets i kombin.
Men två expansionskärl fungerar lika bra som ett större.
Slutet kärl på 25 eller 40 liter brukar räcka bra till pelletseldning utan tankar.
Köp en ny eller skaplig begagnad panna i stället för heatpipe om du vill ha ekonomi i värmesystemet. Kombipanna har urusel verkningsgrad vad du än eldar med.

En komplett vedanläggning blir ju betydligt dyrare så då gäller det att du får veden nästan gratis om du ska gå plus inom rimlig tid.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Om du ska ha slutet expkärl till en fastbränsle anläggning bör (skall) det sitta en syrventil som förhindrar kokning jag skulle kört vidare med öppet kärl om jag skulle elda.
 
Hmmm. Kanske inte riktigt kombipanna, det är en Albin-panna från 85, jag tror den är för ved men jag vet att det eldats olja i den också. Jag trodde bara att det kallades kombipanna då. Nu har jag inget att jämföra med men är en Albin-panna "bra"?

Smurfen72: Med styrning, menar du då kylslinga? Finns det andra sätt att lösa det på om man vill elda ved?

Det öppna expansionskärlet på vinden blir väl för litet om jag skaffar större ack (tror att det är 50-100l)?
 
Redigerat:
Syrventil 5067 eller 3065 är det som brukar användas beroende på om man har kommunalt vatten eller egen brunn om man inte vill ha syrventil brukar man välja öppet expkärl men det kanske finns andra lösningar som också är godkända ?
 
Rätta mig om jag har fel, men slutet expansionskärl behöver väl inte vara mer en 10% av den uppvärmda vattenmängden. Dessutom innehåller slutna kärl en gummiblåsa som åldras och därför bör man köpa nytt. Kolla på Rinkabyrör.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Minst 10% av vatten mängden brukar rekomenderas för slutet kärl 5% för öppet kärl.
 
Men slänga ut pengar på en uttjänt panna sedan 1985 är fortfarande inte en bra ide. Livslängden hos vedpannor brukar beräknas kring 18-20 år. Börja med att byt ut pannan. Allt annat tenderar att bli en kostsam affär.
Titta på vad du får betala för veden först och räkna på om en vedpanna blir lönsam. En vedprocessor av något slag behövs också och är inte billig.
 
Räknar man lite mera seriöst på vedeldning så hamnar man ofta på nån typ av vp lite synd i ett land fult av skog.
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
En säkerhetsventil högt kopplad så att ångan pyser ut + koppling av slutet kärl så kallt som möjligt (oftast retur radiator/slingor annars botten på acc) helst utan möjlighet att stänga av ,om kran avstängning monteras se till att demontera vredet gör en ritning på hur systemet ska se ut vid drift så att inga kranar är stängda av misstag.
Om temperaturen varierar 30-90+c behövs ett slutet kärl som är större än 10% (12-15% kan behövas)
 
johanpelle skrev:
Men slänga ut pengar på en uttjänt panna sedan 1985 är fortfarande inte en bra ide. Livslängden hos vedpannor brukar beräknas kring 18-20 år. Börja med att byt ut pannan. Allt annat tenderar att bli en kostsam affär.
Titta på vad du får betala för veden först och räkna på om en vedpanna blir lönsam. En vedprocessor av något slag behövs också och är inte billig.

eldar du ofta i en albin panna eftersom du vet att de ABSOLUT inte fungerar det är ju förfan underförbränning.. finns folk som kanske vill förbättra sitt system så bra de går och dom kanske inte sitter och grinar för de ryker ur skorsten den mynnar nog över noch av en anledning......
 
  • Gilla
Kromad82
  • Laddar…
det blir nog bra med 2 st kärl och en syr + säkerhets ventil så byggde jag hos kompisen min när vi satt in 3 st 500l och viadrus panna.. :)
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Syrventil 5067 eller 3065 är det som brukar användas beroende på om man har kommunalt vatten eller egen brunn om man inte vill ha syrventil brukar man välja öppet expkärl men det kanske finns andra lösningar som också är godkända ?

Vad är det för skillnad på syrventil 5067 och 3065?
Jag har både kommunalt vatten och egen brunn men kommer att köra på kommunalt. Om jag någonsin skulle köra på eget vatten, ställer det till problem då? Som jag tolkar det så är det olika syrventiler för kommunalt/eget vatten, eller?

Och ja, jag är ute efter en överkomlig satsad peng eftersom alla slantarna går till en rejäl tillbyggnad av kåken. :)

Pannan (med underförbränning ;) ) funkar finfint med ved men har inte kastat in pelletsbrännaren ännu.
 
Redigerat:
Strunta i allt vad SYR-ventiler heter, de gör ingen glad ställer ofta till med onödigt krångel och ger i mina ögon osäker funktion om de skulle behövas.
 
Alternativet vore ju att byta stigarledningen genom betongbjälklaget+träbjälklaget uppepå samt nästa trämellanbjälklag och sedan vindsbjälklaget.
Dessutom måste jag ju då sätta dit flera öppna expansionskärl eller ett större på minst 150 liter eftersom jag bör ha större ackvolym med en tillbyggnad som heter duga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.