Tekniska utmaningar för elnätsjättar, men EI kräver nu att ändringen till kvartsmätning genomförs omedelbart annars väntar vite.

Du kan läsa artikeln här: Flera elnätsjättar riskerar vite
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Lite missvisande beskrivning av läget tycker jag.
Eftersom jag själv jobbar i branschen så reagerade jag på att det var lite väl lite fakta.
Man bör tillägga att detta endast gäller högspånningskunder.
För hushållskunder finns en dispensperiod fram till årsskiftet, som det har varit sedan länge.
Läs gärna mer på EI:s sidor:
https://ei.se/om-oss/nyheter/2024/2...tsmater-hogspanningskunder-och-i-granspunkter

https://ei.se/konsument/el/elmatare-och-matning-av-din-elanvandning/fragor-och-svar-om-kvartsmatning
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Jag misstänker att utmaningarna ligger i insamligen av datan från mätarna? För jag hoppas verkligen att det byte av elmätare som just gjorts ändå kan leverera kvartsdata?

Sen tycker jag det gått för långt att ta detta ner till konsumentnivå, för jag tror inte detta stannar med kvartsmätning.

Se till att bygga ut kapacitet och produktion och låt hellre elpriset vara högre än att vi ska ta en hel förmiddag att koka snabbmakaronerna för att spisen är smart och anpassar sig efter elpriset. Man har väl för farao annat och bra mycket viktigare saker att fundera på här i livet.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Sen tycker jag det gått för långt att ta detta ner till konsumentnivå, för jag tror inte detta stannar med kvartsmätning.
Ligger något i det
mexitegel mexitegel skrev:
ta en hel förmiddag att koka snabbmakaronerna för att spisen är smart
Eller att vi ska vara vakna på natten och tvätta/laga mat/ se till att att huset är varmt på vintern. För att inte tala om det med att varje nätägare sätter allt till sin fördel. En del har fritt 22:00 - 6:00 och fria helgdagar. Elvio kommer att ha det 24/7/365, samt att prissättningen på effekten inte är lika i landet, utan det är olika på olika nätägare. Klart en EL-intensiv produktion som inte är verksam under dom tiderna, kan ha helt andra premisser. Men överlag så hugger dom för sig rätt bra. Vänta bara det kommer mer av sorten höjningar, försvar blir att vi måste ha med betalt för att kunna bygga ut.
 
  • Gilla
  • Arg
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
Kraven för lågspänningskunder gäller som sagt från årskiftet. Jag hittar inte regleringen om när det skulle gälla för högspänningskunder. Men handeln är väl ändå per timme. Så varför skriver de att det behövs för att handeln ska fungera?
 
D Daniel 109 skrev:
Kraven för lågspänningskunder gäller som sagt från årskiftet. Jag hittar inte regleringen om när det skulle gälla för högspänningskunder. Men handeln är väl ändå per timme. Så varför skriver de att det behövs för att handeln ska fungera?
Allting finns reglerat i mätföreskrifterna, och dessa krav gäller från 1:a november 2023, men då finns vissa undantag (paragrafer som slutar att gälla sista december 2024).
Och problematiken gäller handel av balanskraft i nätet, så det är inte kopplat till enskilda hushållskunder, utan till åtgärder som krävs för att se till att elnätet är stabilt över tid, till så låg kostnad som möjligt.
Men det kommer med all säkerhet även till hushållskunder inom kort, liksom effekttariffer för alla.
 
B
En väldigt stor del av balanskraften uppstår vid timskiften. Med kvartsvärden på spoten så minskar behovet av reglerresurser, vilket borde minska alla konsumenternas kostnad, eftersom en del industrier och hushållskunder anpassar sig lite till kvartsvärdena.

Det är i princip ingen skillnad att ha en elprisstyrning som påverkas av 24st timmar med elpris (+några för dagen efter) eller fyra gånger så många. Det måste i alla fall programmeras för att ta hänsyn till det på ett aktivt sätt.

Däremot känns det väl tveksamt att ha nättariffer baserade på kvartsvärden. Får hoppas att de inte implementerar det..Det är såpass med tröghet I kablar och transformatorer, att man kan överbelasta dem korta perioder i alla fall.
 
Med kvarts mätning kan man ju använda ett glidande medelvärde för en lämplig period till effektavgiften.
 
Det jag tycker är ett stort problem är att det för många människor är och blir svårare och svårare att förstå sin elräkning och hur den är uträknad ju mer komplicerad elhandeln blir för den enskilde konsumenten. Det som händer då är att folk känner sig lurade (även om de inte är det) och föraktet mot myndigheter och elbolag blir ännu större.
 
  • Gilla
Lullejulle och 6 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Allting finns reglerat i mätföreskrifterna, och dessa krav gäller från 1:a november 2023, men då finns vissa undantag (paragrafer som slutar att gälla sista december 2024).
Och problematiken gäller handel av balanskraft i nätet, så det är inte kopplat till enskilda hushållskunder, utan till åtgärder som krävs för att se till att elnätet är stabilt över tid, till så låg kostnad som möjligt.
Men det kommer med all säkerhet även till hushållskunder inom kort, liksom effekttariffer för alla.
Bla bla bla bladder, det är bara ursäkter och krångel för att lättare sätta in tariffer högspänningsavgifter och effektextrabetalt.
Om de styrande skött allt rätt hade vi inte haft dessa vargar som jagar extradeg från oss abonnenter.....
/W
 
  • Gilla
Lullejulle och 4 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Bla bla bla bladder, det är bara ursäkter och krångel för att lättare sätta in tariffer högspänningsavgifter och effektextrabetalt.
Om de styrande skött allt rätt hade vi inte haft dessa vargar som jagar extradeg från oss abonnenter.....
/W
Jag svarade på frågan angående kvartsvärden ur teknisk synvinkel.
Den politiska infallsvinkeln behöver du inte diskutera med mig, den har jag släppt helt.
Alla följer pengarna i en marknad som är helt frisläppt till externa aktörer, även utländska.
Så finns det pengar att hämta, då kommer dom att hämtas (med några få undantag som tyvätt blir allt färre).
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Jag svarade på frågan angående kvartsvärden ur teknisk synvinkel.
Den politiska infallsvinkeln behöver du inte diskutera med mig, den har jag släppt helt.
Alla följer pengarna i en marknad som är helt frisläppt till externa aktörer, även utländska.
Så finns det pengar att hämta, då kommer dom att hämtas (med några få undantag som tyvätt blir allt färre).
Ledsen, men jag adresserade inte till dig, utan rent allmänt svammel från myndigheter etc. Vaknade tidigt, sorry
/W
 
  • Gilla
  • Älska
Ludvigsson12 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.