Bor i ett gammalt hus där min elektriker har dragit från den ursprungliga gamla centralen till två nya centraler, har alltså alla tre inkopplade nu.

I de två nya har han satt JFB, en för varje, då de matas separat från den gamla centralen.

Nu ska den gamla centralen bytas ut och jag undrar helt sonika om det räcker med att ha en JFB vid inkommande eller om man måste ha en per central?
 
S
Det räcker med 1 för hela huset men eftersom du har tre centraler förordar jag 1 i varje.
 
SawSaw har helt rätt. Det finns något som heter sektionering och det kan vara praktiskt att inte hela huset slocknar vid ett jordfel. Är det ett jordfel i den fasta installationen så kan det dröja till dagen efter innan du får det åtgärdat och då är ju livet lite drägligare om delar av huset har ström. Jordfel i fasta installationen är nog väldigt sällsynt, det är mera strykjärn och brödrostar som får jordfel och där drar man ur sladden.

Låt du din elektriker sätta en JFB till i den tredje centralen. Kostnaden är numera överkommlig.

Prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.