Jag ska renovera ett badrum och kikar på några olika firmor. Blir förvånad när jag kollar på www.allabolag.se och ser att det verkar vara vanligt att en entreprenör har startat flera olika företag med liknande företagsnamn. Är det någon som vet vad det beror på? Jag blir nämligen lite rädd för att man har ett till synes seriöst huvudbolag som varit aktivt länge men sköter verksamheten genom något av de nystartade bolagen och inte behöver dra sig för att sätta det i konkurs om det blir lite jobbigt, vilket blir trist för alla kunder som då hamnar i skiten.

Låt säga att jag får förfrågan från Kalles bygg AB. När jag söker på Kalles bygg så ser jag att företaget funnits i 15 år och verkar reko. Men jag ser även Kalles bygg Storstad AB och Kalles bygg VVS och de bolagen är registrerade för ett år sedan.
 
Är det en större firma som ser någorlunda vettig ut (ekonomiskt) kan konstruktionen mycket väl vara av skattetekniska skäl. Men då ingår de, eller kommer ingå, i en koncern.
 
Vet du om det på något sätt går att se om de nystartade bolagen ingår i koncern med det som jag i så fall gissar är moderbolaget?
 
Ja, det framgår i översikten som "moderbolag" på t.ex. allabolag.se. Titta t.ex. på Ericsson så ser du hur det kan se ut :).

Du kan också ringa till skatteverket och fråga om något av bolagen har skatteskulder.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Kronofogden har uppgift om betalningsförelägganden och registrerade skulder. Det och mycket annat som man bör tänka på när man anlitar hantverkare finns med på Boverkets och Konsumentverkets gemensamma webbplats omBoende: http://www.omboende.se/sv/Bygga1/Anlita-hantverkare-/
 
Kan även vara en entreprenös som tex har kvar en enskilld firma sen han startade, och ett par aktiebolag, oftast av skattetekniska skäl.
 
Tack för alla svar. Då finns det skäliga anledningar. Var som sagt rädd för att anledningen enbart var för att undkomma garantiansvar (genom systematisk konkurs).
 
harry73
det är såklart också en möjlighet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.