B
hej!

visst ska det vara ok att från samma säkring i centralen (byglad 16A 3-fas) kunna gå ut till mer än ett uttag? och dessutom sätta 1-fas från samma?

eftersom det inte är något som kontinuerligt ska användas, utan mer att det ska finnas möjlighet på fler ställen att koppla in något?

eller är jag helt ute och cyklar?
 
Det går säkert att kryssa sig igenom standarder och bestämmelser och undantag, men varför?

Protte
 
Mikael_L
Det är nog godkänt, men inte det bästa, om man säger så.

Har du möjlighet att sära på enfas och trefasgrupperna /belastningarna så är det absolut bäst.
 
B
varför är det undantag? vad är det för skilnad på att sätta två CEE-don bredvid varanda på samma säkring, jämfört med att dra två ledningar från centralen från samma säkring?
 
B
Mikael_L skrev:
Det är nog godkänt, men inte det bästa, om man säger så.

Har du möjlighet att sära på enfas och trefasgrupperna /belastningarna så är det absolut bäst.
nu har jag ju idag ett uttag med ett 1-fas inbyggt, och det sitter på en byglad säkring (eller vad det heter), det är enda sån säkringen jag har, och då det sällan används behöver ju inte en sån säkring till inhandlas, dessutom platsbrist i centralen...


nu gäller ju detta 16A, och inte och det finns rör med 3-faser dragna, men inte ett rör till för att lägga en egen 16A fas.
 
  • 3-fas.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mikael_L
Lite pragmatisk måste man alltid vara.
Det är lätt att förorda det "perfekta" vid t.ex. nyinstallation.
När det inte är lätt att få det perfekt får man försöka se till att det blir bra, eller åtminstone inte regelvidrigt. :surprised:

Som du beskriver i första inlägget är det, såvitt jag vet, tillåtet att göra. Trepolig säkring och JFB är sådana saker som tillför extra skydd mot de farliga situationer som kan uppkomma då man blandar enfasiga och flerfasiga laster.
(Är det inte tillåtet kommer vi få höra det mycket snart ... ;))

Sen vill du ha 16A på ett enfas shuko-uttag. Det är väl också godkänt om uttaget är för 16A. Just detta är väl en het potatis också.
Men även här krockar diskussionerna lite mellan olagligt och olämpligt.
I vilket fall rekomenderar jag dig att köpa ett riktigt bra (dyrt) uttag om du tänkt avsäkra det 16A. För dåliga kontaktbleck med följande varmgång i VU blir nog det troligaste felet annars.

Att man inte ska blanda enfas och flerfasiga belastningar har inte bara med elsäkerhet att göra, utan även med överblickbara och lättförståeliga elanläggningar. Vilket antagligen leder till högre säkerhet i slutändan också.

Sen är det nog så att det finns allt för många elektriker "där ute" som har svårt att förstå hur något är kopplat så fort komplexitetsgraden överstiger en kronomkopplare .... :D :D ;)
(det sista var givetvis ett skämt)
 
B
hej Mikael, tack för bra svar!

att det ska vara allpolig vid delad last det är jag helt med på, och det var även vad min elektriker sa, och han sa även att från en kopplingsdosa som han satte på vägen mellan centralen och kombiuttaget skulle det gå bra att gå vidare med 1-fas om behov fanns. (då det är byglad säkring).

givetvis bra uttag, ELJO STARK som är klassad för 16A, väldigt fint uttag tycker jag... och combi.uttaget är ABB.

detta är ju uttag för "nödfall", vilket gör att det känns fruktansvärt onödigt att ha två 3-fas grupper om det är ok att lägga det på en 3-fas grupp.

att det ska vara tydligt är viktigt, det tog oss ett bra tag att lista ut hur elen var i huset, men till slut fick vi ordning på allt och ny förteckning gjordes som är extremt tydlig.... ska inte vara nåt snack om någon kommer hit och ska byta en säkring eller nåt..

personligen ville jag märka upp alla uttag med grupp, (som i industrin) men det gick inte frugan med på.. ;)
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag har ett combi-uttag för bygg-elen. Det uttaget får sedan hamna i garaget, som enda 16A uttag. Så behöver jag tillfälligtvis använda en extra strömkrävande enfasmaskin använder jag det uttaget, annars de vanliga på 10A.

Skulle jag installera en mer permanent 16A maskin så skulle jag överväga att sätta upp ett 16A enfasigt CEE-don (de där blåa).

Mao så kommer jag också att blanda 1 och 3-fas, från första början ... :surprised:
Men när det sitter i samma apparat är det väl ganska självklart hur det strömförsörjs ...
(3-pol säkr + JFB är det ju givetvis)
 
Redigerat:
B
alltså, att gå vidare från centralen med två ledningar från samma grupp, är det någon skillnad på 3-fas och 1-fas?

för 1-fas grupper, det har vi många som delas redan i centralen...
 
Det SKA vara max en tråd per skruv men sätt absolut inte mer än två, den tredje brukar vilja lossna.

Protte
 
B
ok, ja, elektrikern har satt 2 i på flera ställen.. både utgående och "inkommande" i säkringen (istället för fasskena).

i detta fallet hade det blivit 2 st solida 2,5mm2 i säkringen
 
På gängsäkringar brukar skruvarna inte klara mer än en tråd på ett tillförlitligt vis. På automatsäkringar är det tillverkarens anvisningar som ska följas vad gäller antal och dimensioner på ledare.

Det flesta automatsäkringar från kvalitetsmärken verkar vara gjorda för 2 utgående ledare enligt databladen.

Notera att det kan vara olika specifikation för EK, FK och RK.
 
B
Ok, har en HAGER med skruvanslutning, får kolla upp det.

Pratade just med en elektriker och enligt honom skulle det gå bra att sätta två uttag på från samma säkring (3-fas med 1-fas vid sidan).

får bli så, känns ju i alla fall bättre att ha det på en byglad än på gamla smältsäkringar, då det är delad last (vilket enligt vissa är ok om man inte har möjlighet till ny)
 
en diazed-säkring har som begränsning att man bara kan sätta en ledare runt skruven, då ledaren ska formas som ett U runt skruven, så blir det svårt med 2st.
vill man ha 2 utgångar på en sån säkring så får man ta en kort stump från säkringen, och sedan skarva vidare med torix/wago/ubåt.

en hissklämma på en dvärgbrytare kan dock ha flera ledningar, men är det EK det rör sig om så måste de vara av samma area, och man kan inte klämma in mer än hissklämman klarar brukar vara 10-16mm2
FK-ledare tvinnar man ihop och klämmer i hissklämman.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.