Mellan 2008-2011 ökade utlåningen med 32 procent, och skulderna har de 3 senaste åren ökat mer än lönerna.

Du kan läsa artikeln här: Fler tar lån trots sämre tider
 
E
Skrivet av: Gäst

Nu är det dags att vara orolig i Stockholm då man först sålt ut hyreslägenheterna! Och fortsätter med det. Klart att folk här måste låna. Annars kan de inte bo.
Undrar jag hur många i riskzonen som lånar. De i min omgivning som har lån har relativt säkra jobb och ordentliga marginaler för räntehöjningar. Har inte sett någon ordentlig analys om vilka som lånar till boende. Det borde ju ligga i bankernas egna intressen att inte låna till folk med osäkra inkomster men det har de ju gjort tidigare.
 
E
Skrivet av: Niklas

Jag tror också ett amorteringskrav är bra. Jag uppfattar det som att de senaste 20 årens prisökningar nu ses som "bevis" för att hus/lght inte kan sjunka i värde. De går alltid upp. Man ser sitt boende mer som en investering än som just boende. Man behöver inte vara raketforskare för att förstå att det inte håller i längden. Ju tidigare vi inser det och dämpar belåningen, desto mjukare landar bostadsmarknaden och desto mindre ekonomiskt trassel i Sverige. Amorterar själv villa på 40 år.
 
E
Skrivet av: Nicklas Jäderlund

Jag fattar inte mentaliteten att man lägger allt man har på ett stort lån bara för man "måste". Man måste aldrig ta ett stort lån som man knappt klarar betala, än värre om man blir arbetslös. Om det är rimligt att lägga t.ex. 7000kr/ mån på boende, så får man bosätta sig där det kostar så mycket. Man kan inte ta nåt som kostar 10000kr och sedan tycka att ja det kostar ju så mycket. Folk beter sig som idioter nu och jag förstår inte att man kan vara villig att betala en så stor del av sin lön bara för att bo någonstans!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.