Fick så otroligt bra svar här sist jag hade frågor så jag vänder mig till er igen i hopp om att få lite tips, råd och svar på mina frågor.

Lite bakrundsinfo om huset så det blir lättare att få en inblick i vad för typ av fönster som just vi är i behov i.
Vi bor i en enplansvilla på 87 kvm, källare finns och även den är på 87 kvm. Långsidorna är träfasad och kortsidorna är tegel. Huset är aneby och byggt 1969 och beläget i en mindre ort i skaraborgstrakten. Det är 10 fönster som ska bytas och två altandörrar, och det är pvcfönster som ska sättas in samt pvc altandörrar.

Vi står nu mellan två fönsterföretag och vet inte riktigt vad vi ska välja. JTM och C alida.
JTM erbjuder egentillverkade 3 glasfönster med Uvärde 0.90 (kanske är 0.92, jag minns inte riktigt) 10 års garanti på fönster (beslag, jobb) och 15 års garanti på profil.
C alida erbjuder 2glasfönster LE-argon-varmkant Uvärde 1.2, 5 års garanti på fönster (beslagning och dylikt) och 15 år på profil.
Priset på offerterna sinsemellan skiljer bara 1000 kr, och det är C alida som har det lägsta priset.


Så till min fråga, behöver vi verkligen 3glasfönster när vi bor som vi gör?
Vilka här har 2glas respektive 3glasfönster och hur funkar det hos er?
Några tips på hur man ska förbereda fönster innan hantverkarna kommer? Ta ner gardiner och plocka bort blommor som står på fönsterbrädet förstår jag.. men är det något mer?
Alla tips mottages tacksamt!
 
fönsterbyte skrev:
Så till min fråga, behöver vi verkligen 3glasfönster när vi bor som vi gör?
Vilka här har 2glas respektive 3glasfönster och hur funkar det hos er?
Om det behövs kan ifrågasättas.
Finns fördelar nackdelar med de olika.

Fördelar med 3-glas:
-Bättre isolering d.v.s. bättre för miljön(tror jag), driftkostnaden och komforten.
-Mindre/Ingen kondens på insidan.
-Bättre Ljudisolering

Fördelar med 2-glas:
-Mindre/Ingen kondens utvändigt
-Lättare att montera/hantera
-Bättre ljusinsläpp
-Billigare inköp

Listan går säkert att göra längre och det är upp till var och en vad de vill prioritera.
Själv satsar jag på 3-glas.
 
Jag skulle välja tre-glas alla gånger. Visst får man leva med kondens på utsidan några dagar per år men med tanke på hur mycket bättre isolering (och ljudisolering) det är så är det värt det!

Mvh,
Anders
 
Blir det verkligen bättre ljusinsläpp? Jag upplever inte någon skillnad på mina tre glas och två glas. Däremot englas. Där är det sjukt kallt, ganska högvolym och underbart ljusinsläpp. :)

Jag rekommenderar att man sätter in treglas om man väl tittar på fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.