Nu hoppas vi att vi ska kunna få lite hjälp från er som varit i liknande situation som oss, eller från er som kanske vet vad som gäller.

Vi har anlitat hantverkare för att byta panel på vår sommarstuga. Arbetet är taget på offert med fast pris. Allt har fungerat jättebra, vi är jättenöjda med arbetet. Men nu mitt i arbetet så går företaget i konkurs. Materialet är betalat och finns hos oss, arbetet är inte betalat. Och det är nu alla våra frågor kommer....

1. Vad kan vi förvänta oss händer nu?
2. Vilka rättigheter har vi som kunder?
3. Vad kan konkursförvaltaren komma att begära av oss?
 
Tur att ni inte betalt än.
 
Ja, verkligen tur!
Kan konkursförvaltaren kräva oss på betalning för det arbete som är gjort hitintills? De är som sagt inte färdiga med panelbytet ännu.
 
Konkursförvaltaren kommer troligtvis höra av sig och vilja ha betalt. Har de gjort något? Kommit halvvägs? Om de knappt påbörjat så är det bara att meddela er, skriftligen tror jag är bäst, att materialet ni fått är betalt och inget arbete påbörjats. Då torde ni inte behöva betala något.

om de kommit halvvägs så blir det kanske en fråga om att betala lite.....men ta in offerter o se för vilket pris ni kan få det färdigställt i så fall. Brukar vara dyrare att hitta hantverkare för småjobb.
 
Tänk på att det är inte hur mycket arbete de lagt ned som räknas, utan hur mycket som återstår till färdigt. Konkursförvaltaren kommer säkert att begära att ni skall betala, kanske tom. att allt skall betalas. Men då skall ni göra avdrag för vad det kostar att färdigställa, ev. dra av för kostnader som beror på den försening som rimligen uppstår nu.

Det är väl också ganska stor chans att byggaren kommer och vill färdigställa i en ny firma.
 
Byggis1976 skrev:
Konkursförvaltaren kommer troligtvis höra av sig och vilja ha betalt. Har de gjort något? Kommit halvvägs? Om de knappt påbörjat så är det bara att meddela er, skriftligen tror jag är bäst, att materialet ni fått är betalt och inget arbete påbörjats. Då torde ni inte behöva betala något.

om de kommit halvvägs så blir det kanske en fråga om att betala lite.....men ta in offerter o se för vilket pris ni kan få det färdigställt i så fall. Brukar vara dyrare att hitta hantverkare för småjobb.

Konkursförvaltaren har hört av sig och vi skulle ha haft ett möte i förra veckan, men han bokade om mötet till denna vecka. Det lutar åt att vi får två alternativ; att snickarna färdigställer eller att vi väljer att avbryta uppdraget här och nu och tar in en annan byggfirma. Dock vet vi att snickarna bara är anställda tre veckor till och kan därmed inte slutföra jobbet då ett fönsterbyte ingår i offerten och fönstret kommer inte förens om 5 veckor...

Hitintills är ungefär halva arbetet redan utfört och allt är taget på offert med fast pris. Vad som ska göras är noga specificerat i offerten. Däremot är ju inte varje sak specificerad i kostnad, vi har bara en kostnad för material och en kostnad för allt arbete.

Det kanske är läge att börja med att ta in ny offert för resterande jobb då...
 
hempularen skrev:
Tänk på att det är inte hur mycket arbete de lagt ned som räknas, utan hur mycket som återstår till färdigt. Konkursförvaltaren kommer säkert att begära att ni skall betala, kanske tom. att allt skall betalas. Men då skall ni göra avdrag för vad det kostar att färdigställa, ev. dra av för kostnader som beror på den försening som rimligen uppstår nu.

Det är väl också ganska stor chans att byggaren kommer och vill färdigställa i en ny firma.

Konkursförvaltaren har hört av sig och vill ha ett möte med oss. Vi skulle ha haft det redan förra veckan, men han ville flytta fram mötet till denna vecka. Det lutar åt att vi får två alternativ; att snickarna färdigställer eller att vi väljer att avbryta uppdraget här och nu och tar in en annan byggfirma. Dock vet vi att snickarna bara är anställda tre veckor till och kan därmed inte slutföra jobbet då ett fönsterbyte ingår i offerten och fönstret kommer inte förens om 5 veckor...

Då gäller det att börja räkna på vad som kan tänkas dras bort från priset. Svårt detta är, man vill ju inte luras till att betala för mycket.
 
Förbered för det. Men i princip så kan ju konkursförvaltaren välja att färdigställa då om 5v. när fönstren skall komma. Om inte med nuvarande bemanning så med inhyrd firma. Jag kan ha fel, men jag tror att konkursboet är en giltig avtalspartner, dvs. ni har inte skälig grund att häva avtalet så länge de någorlunda håller tidplanen.

En fördel för er med att ta in en annan firma är att då får ni iallafall någon form av garanti.

Jag skulle gissa att konkursförvaltaren kommer att erbjuda er en deal. Om man bedömmer att ex. hälften av arbetet återstår så kommer förvlataren att erbjuda att ni betalar ex. 40%, alltså en rabatt. Men det intressanta för er är om 60% av pengarna räcker för att någon annan skall göra klart.

Man skall komma ihåg att konkursförvaltaren (bör) ha som högsta prioritet att snabbast möjligt få ett avslut på alla pågående avtal. Där kan finnas utrymme för skambud från kunderna. Typ "vi tycker inte alls att 80% är klart", men vi kan tänka oss att betala 10% och kompromissar sedan till 20%. Konkursboet tickar kostnader varje timma det inte är avslutat (förvaltaren är dyr, typ 1500 i timmen).

De allra flesta förlorar pengar när "deras" byggare går i konkurs. Men det finns folk som kommit billigare undan än vad det skulle kostat om det inte blev konkurs.
 
Det verkar som att konkursförvaltaren vill ge oss två alternativ i denna konkurs. Han borde tycka att den bästa affären för honom är att vi avbryter uppdraget nu, eller? Vad är mest lönsamt för oss? Att snickarna fortsätter och färdigställer under konkursförvaltarens ansvar eller att vi avbryter uppdraget?

Som det är nu så står bitar av huset utan panel och det känns ju inte som ett bra alternativ inför vintern....

Vad säger lagen vid dessa tillfällen?

Just nu känner vi oss inte alls sugna på att betala för ett halvfärdigt arbete. Tyvärr, innebär ju detta att vi får lägga ner en hel del tid på att hitta nya snickare som kan färdigställa, gå igenom vad som ska göras, skriva offert, gå igenom vad som gäller osv... Phu, känns inte som en rolig resa att starta igen!!!
Det känns lite som att vi har beställt ett träbord, men vi får inget bord, vi får bara fyra ben för tillverkan gick i konkurs innan skivan och ihopsättningen var klar. Även om vi inte får hela bordet så behöver vi betala för bordsbenen... Så skulle det ju inte fungera... Frågan är om det kan fungera så när det gäller vårt panelbyte, måste vi betala för det halvfärdiga arbetet?
 
hempularen skrev:
Förbered för det. Men i princip så kan ju konkursförvaltaren välja att färdigställa då om 5v. när fönstren skall komma. Om inte med nuvarande bemanning så med inhyrd firma. Jag kan ha fel, men jag tror att konkursboet är en giltig avtalspartner, dvs. ni har inte skälig grund att häva avtalet så länge de någorlunda håller tidplanen.

En fördel för er med att ta in en annan firma är att då får ni iallafall någon form av garanti.

Jag skulle gissa att konkursförvaltaren kommer att erbjuda er en deal. Om man bedömmer att ex. hälften av arbetet återstår så kommer förvlataren att erbjuda att ni betalar ex. 40%, alltså en rabatt. Men det intressanta för er är om 60% av pengarna räcker för att någon annan skall göra klart.

Man skall komma ihåg att konkursförvaltaren (bör) ha som högsta prioritet att snabbast möjligt få ett avslut på alla pågående avtal. Där kan finnas utrymme för skambud från kunderna. Typ "vi tycker inte alls att 80% är klart", men vi kan tänka oss att betala 10% och kompromissar sedan till 20%. Konkursboet tickar kostnader varje timma det inte är avslutat (förvaltaren är dyr, typ 1500 i timmen).

De allra flesta förlorar pengar när "deras" byggare går i konkurs. Men det finns folk som kommit billigare undan än vad det skulle kostat om det inte blev konkurs.

Tack för att du tar dig tid och svarar!

Det är just det vi är rädda för att detta till slut kommer att bli dyrare än vad det var tänkt... Då gäller det att förbereda sig på en förhandling där vi inte vill betala mer än nödvändigt. Att konkursförvaltaren kommer att erbjuda en deal är nog vad vi tror också. Det lät nästan som att han förespråkade att vi skulle avbryta och ta in en annan snickare när han pratade med min man.

Vet du om vi har rätt att kräva att de slutför arbetet istället för att gå med på en deal?
 
Precis som "hempularen" skriver så har konkursförvaltaren bara en sak att se till, bärga hem så mycket pengar som överhuvudtaget går och avsluta konkursen så fort som möjligt.
Ni sitter i en guldsits eftersom ni inte betalt något överhuvudtaget för arbetet.

Bli inte nervösa över att en konkursförvaltare jagar er för ni har inga mer skyldigheter mot honom än ni skulle haft om det var ursprungsföretaget som krävde er på något.

Håll i era pengar tills jobbet är klart och delbetala absolut inget i den situation ni sitter i förrän ni har jobbet färdigt alternativt har gjort en överenskommelse som ni är nöjda med.
Konkursförvaltaren kommer säkert att försöka få er att delbetala för det som är gjort men om detta inte är något ni specifikt kommit överens om i ursprungsavtalet så har ni ingen sådan skyldighet mot konkursförvaltaren heller.

Observera att konkursförvaltaren har ingen omtanke om er utan jobbar bara för att få in så mycket pengar som möjligt och kan mycket väl bara avbryta efter att han fått en delbetalning.

Om konkursförvaltaren erbjuder att göra klart arbetet med befintlig personal väl detta ett ganska bra alternativ för då får ni det gjort av de som påbörjat jobbet. Men än en gång betala isåfall när jobbet är klart och besiktigat.

Om han absolut vill ha en deal så se då till att få kompensation för merarbete etc dvs erbjud honom ett lågt arvode. Ni har ingen anledning att vika er i denna situation.
 
Mikael_L
Hej och välkommen till forumet.

Ja det är ju ingen kul situation, och extra tråkigt om det kändes som att ni var nöjda med hantverkarna. :(

Men som lite svar på frågorna.
JA, kk-förvaltaren kan kräva en del betalt för hittills nedlagt arbete. KK-förvaltaren tar såvitt jag förstått det över avtalet, som ni är bundna av.

Men, det måste rimligtvis gälla åt andra hållet också, dvs KK-boets har avtalets förpliktelser gentemot er också.

Så i det hela blir det väldigt intressant hur avtalet är författat. Om ni t.ex. har en bra förseningsvitesklausul inskriven så blir kanske hela det avtalade beloppet uppätet av vite innan KK-förvaltaren har fått allt i hamn.

Jag är alltså inte helt säker på allt detta, men jag kan inte se annat än att KK-boet övertar hela firman och alla dess avtal i den form det föreligger på KK-dagen.

Sen vill KK-förvaltaren avsluta alla besvärliga avtal med ett nytt avtal som reglerar det ekonomiska. Och det är en tydlig uppgift som KK-förvaltaren har att försöka få ut maximalt med pengar ur boet, så det ska ni ha klart för er. Han ger inget gratis, utan ni måste förhandla.


Själv råkade jag ut för att en billackerare jag anlitat gick i KK när bilen var klar, men det återstod att lacka om någon del som hade blivit lite fel.
Så jag hade erlagt en mindre summa, jag minns inte riktigt, kanske hälften.
Förvaltaren hörde av sig och ville naturligtvis få in resten.
Jag meddelade "Självklart, bara plaststötfångarna bli omlackade i 100% rätt kulör först, som vi har kommit överens om."
Sen hörde jag inte ett ljud mer från den konkursförvaltaren. Han verkade inte sugen på att dra på sig andningsmasken och gå in i lackboxen ... ;)

Så jag körde några år med lite fel färg på stötfångarna innan jag sen sålde bilen. ;)
 
Sedan bör man tänka på att OM ni anlitar en annan firma så måste ni meddela konkursförvaltaren att ni har för avsikt att göra det, ochge en chand för dem att avsluta. Såvida ni inte har svart på vitt att konkursboet avbryter och inte tänker fortsätta.

För i princip så kan ni på egen bekostnad får jobbet avslutat, sedan kan konkursförvaltaren komma och kräva betalt, bara jobbet är klart så spelar det inte nödvändigtvis någon roll vem som avslutat, firman/konkursboet har rätt att få betalt när jobbet är klart. Så en hävning av avtalet måste ske i ordnade former.
 
hempularen skrev:
Sedan bör man tänka på att OM ni anlitar en annan firma så måste ni meddela konkursförvaltaren att ni har för avsikt att göra det, ochge en chand för dem att avsluta. Såvida ni inte har svart på vitt att konkursboet avbryter och inte tänker fortsätta.

För i princip så kan ni på egen bekostnad får jobbet avslutat, sedan kan konkursförvaltaren komma och kräva betalt, bara jobbet är klart så spelar det inte nödvändigtvis någon roll vem som avslutat, firman/konkursboet har rätt att få betalt när jobbet är klart. Så en hävning av avtalet måste ske i ordnade former.

Tack, det ska vi tänka på! Ja, det är verkligen mycket att tänka på och lätt att något inte går rätt till och därmed ger man konkursförvaltaren rätt till pengarna....
 
oceanis skrev:
Precis som "hempularen" skriver så har konkursförvaltaren bara en sak att se till, bärga hem så mycket pengar som överhuvudtaget går och avsluta konkursen så fort som möjligt.
Ni sitter i en guldsits eftersom ni inte betalt något överhuvudtaget för arbetet.

Bli inte nervösa över att en konkursförvaltare jagar er för ni har inga mer skyldigheter mot honom än ni skulle haft om det var ursprungsföretaget som krävde er på något.

Håll i era pengar tills jobbet är klart och delbetala absolut inget i den situation ni sitter i förrän ni har jobbet färdigt alternativt har gjort en överenskommelse som ni är nöjda med.
Konkursförvaltaren kommer säkert att försöka få er att delbetala för det som är gjort men om detta inte är något ni specifikt kommit överens om i ursprungsavtalet så har ni ingen sådan skyldighet mot konkursförvaltaren heller.

Observera att konkursförvaltaren har ingen omtanke om er utan jobbar bara för att få in så mycket pengar som möjligt och kan mycket väl bara avbryta efter att han fått en delbetalning.

Om konkursförvaltaren erbjuder att göra klart arbetet med befintlig personal väl detta ett ganska bra alternativ för då får ni det gjort av de som påbörjat jobbet. Men än en gång betala isåfall när jobbet är klart och besiktigat.

Om han absolut vill ha en deal så se då till att få kompensation för merarbete etc dvs erbjud honom ett lågt arvode. Ni har ingen anledning att vika er i denna situation.

Tack, för ditt inlägg!
Ja, det kanske gäller att ha lite is i magen också i denna situation. Just nu känner man sig mest besviken över att det inte blev som det var tänkt. Dessutom har man en oro över hur allt detta ska sluta.

Men du menar att om inte konkursförvaltaren kan slutföra arbetet så har vi inga skyldigheter att betala för det arbete som redan är utfört?
I så fall kan man kort säga att vi inte ska betala för det som de hitintills gjort om de inte kan slutföra uppdraget???

Frågan är då hur vanligt är det att konkursförvaltaren kan slutföra ett uppdrag som har slutdatum ca 5 veckor framåt om de anställda bara är anställda ca 3 veckor till?

Menar du att det skulle finnas en chans att vi går ur det är utan att ha betalat en krona till konkursboet? Grejen är att mellan firman som vi anlitade och nästa firma som vi skulle vilja anlita skiljer det en hel del pengar. Nu vet vi inte ens om de är lediga och om de ens vill komma nu. Men i så fall kommer detta att bli dyrare än planerat om vi ska betala först konkursboet (även om vi bara betalar en del) sedan den nya firman för att färdigställa....

Finns det någon sol bakom molnen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.