Vi tror vi skall bygga hus. För oss känns det som en ENORM VÄNTAN att tänka sig att vi skall flytta in om ett år. Just nu hyr vi ett litet hus i skogen och vill komma in till stan så barnen får träffa andra. Vi är lite skeptiska till att bygga med Älvsbyhus men vi skulle gärna vilja hitta en husleverantör som bygger huset klart i fabriken medan den gjutna plattan torkar. Det för att kunna flytta in betydligt tidigare än om ett år. Någon här som byggt med en sådan husleverantör som ni varit nöjda med? När jag gogglar tror jag mig kunna läsa att Rörvikshus, Hjältevadshus och Götenehus bygger i fabrik men jag har ingen pejl på vad de kostar. Jag betalar gärna lite mer vad ett Älvsbyhus kostar men INTE mycket mer.

Tips mottages tacksamt.

Ancilla
 
Köp ett färdigbyggt hus.
 
Älvsby bygger INTE med gjuten platta! Håller för övrigt med föregående talare!
 
Jag vet att Älvsbyhus inte har en gjuten platta men det borde finnas företag som har platta OCH som bygger husen klara monterar ihop dem på plats. Ja ett färdigt hus vore bäst men det finns ju nästan inga tillsalu i Kungälv/Ytterby där vi vill bo och blir något tillsalu så är det fårn 60 eller 70-talet och kostar 3,3 miljoner orenoverade. Därför funderar vi på att bygga.

Ancilla
 
Undrar om inte Ä hus har varit lite mycket på "tapeten". Skulle nog undvika dem isåfall.
 
du har ju smålandsvillan.
men tiden till inflytt är nog inte mycket snabbare för ett modul hus än för andra sorters hus,
 
Gjuten platta o fabriksbyggda hus, rimliga priser..hm, .titta nämare på Björklidenhus (priser finns på deras hemsida), Myresjöhus (deras nya budgetserie), LB-Hus Classic-serie, Vårgårdahus o.s.v.
 
Evi skrev:
Gjuten platta o fabriksbyggda hus, rimliga priser..hm, .titta nämare på Björklidenhus (priser finns på deras hemsida), Myresjöhus (deras nya budgetserie), LB-Hus Classic-serie, Vårgårdahus o.s.v.
tror nog TS är ute efter ett modulhus som bara skruvas ihop färdigt för inflytt veckan efter lev.
 
OK, då var jag fel ute. Då har jag dessvärre inga bra förslag. Då får man väl köpa ett färdigt hus. Å andra sidan, när det gäller en så viktig o stor affär som ett husbygge, då skulle jag inte stressa fram huset, utan verkligen se till att det blir ett ekonomiskt stabilt husföretag samt ett bra hus.
 
Sen får man tänka på miljöaspekten. Med små barn borde man inte bo i ett nybyggt hus direkt. Många skadliga ämnen som utsöndras från framförallt trä och plaster när man börjar värma upp bygget för första gången. Låt bygget ta sin tid och stressa inte.
Risken med ett modulhus är också att just den dagen som monteringen är bokad ösregnar det, och kan man inte flytta på monteringen så hjälper det inte hur mycket plast och skydd man har. Risk för vattenskador och framtida problem finns där.

Kanske till och med är så att ett lösvirkeshus med ett rejält och bra byggäng kan vara snabbare att få upp på plats?
 
Evi skrev:
OK, då var jag fel ute. Då har jag dessvärre inga bra förslag. Då får man väl köpa ett färdigt hus. Å andra sidan, när det gäller en så viktig o stor affär som ett husbygge, då skulle jag inte stressa fram huset, utan verkligen se till att det blir ett ekonomiskt stabilt husföretag samt ett bra hus.

Håller med Evi! Låter dessutom som bäddat för problem att stressa fram ett hus så snabbt som möjligt! Ska det dessutom vara nästan lika billigt som Älvsby så skulle iallafall jag inte våga ge mig på det! Som sagt så är ju nog husbygge den största affär, rent ekonomiskt, som vi "vanliga" människor gör under vårt liv!
 
ja jag personligen hade ju inte riktat in mig på att bygga nytt om jag inte kunde vänta ett år tills inflytt..
vårt bygge tog drygt 2 år med planering och byggtid. visst tiden känns lång men så sitter vi nöjda oxå.
 
För oss är det snart 2 år sedan vi bestämde oss för tomten och vi flyttar in strax efter jul! En lång resa men så får vi det också precis som vi vill och är toppennöjda!
Tror det vi alla vill säga dig Ancilla är: Stressa INTE fram ett husbygge - det är alldeles för riskabelt när det gäller en så stor affär! Ta det lugnt, läs på, kolla runt, dröm!! Kanske är ett tomtköp ett första steg?! MEN rusa inte iväg och bygg nytt billigt "himpedimpe" bara för att ni absolut vill bygga nu, eller helst igår - det straffar sig bara och ni kommer att ångra er djupt!
 
harry73
En modulhus byggs ALDRIG på en gjuten platta. För att kunna koppla de olika moduler behöver man nå huset från undersidan. Men en kryprund kan vara lika bra som en gjuten platta och man kan ha lika stora problem med en platta som med en krypgrund.

Vi har ett Hjältevadshus sen 4 år och är nöjd. Numera ä hjältevadshus findomohem och under rekonstruktion.
Vårt hus byggdes i bara några veckor i fabriken (egentligen räknar de med 10 veckor men för vårt hus gick det mycket fortare) och på plats tog det 2 månader till för att inreda ovanvåningen (inkl. jullov) Så visst går det fort när man har bestämd sig

Älvsbyhus och Smålandshus är lågprisvarianter och där kan man inte ändra så mycket i planlösning, standarden är lägre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.