Har målat mitt tak i vardagsrummet med Alcro Sober natur två gånger och har trots det ett flammigt utseende. Jag målade flödigt med roller just för att undvika flammor. Är grymt besviken då det är ett jäkla jobb att plocka bort alla möbler, tejpa, täcka govlet och skicka ut frun och småbarnen ett par timmar så jag kan jobba ostört. Det gick ett dygn mellan målningarna.

Taket är grängat och var inte särskilt smutsigt innan. Den färg jag använt skall väl vara ok? Vad kan jag göra mer än att måla om ett par gånger till?
 
  • flammigt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är ett någorlunda stort vardagsrum så ta hjälp av någon så att färgen hålls levande. Vidare så bör du stänga av värmen, slå av ventilation, stänga fönster och dörr/dörrar in till rummet. Dessutom bör färgen vara någorlunda sval. Och som du skriver måla någorlunda flödigt men utan tvära stopp, d v s jämnt flödigt.

Uppstår flammorna på samma ställe? I så fall beror det inte på själva målningen i sig utan på underlaget.

Lycka till!
 
OHE skrev:
Om det är ett någorlunda stort vardagsrum så ta hjälp av någon så att färgen hålls levande. Vidare så bör du stänga av värmen, slå av ventilation, stänga fönster och dörr/dörrar in till rummet. Dessutom bör färgen vara någorlunda sval. Och som du skriver måla någorlunda flödigt men utan tvära stopp, d v s jämnt flödigt.

Lycka till!
Vardagsrummet är ca 27kvm så normalstort men jag har kört med full värme och har ganska varmt inne. Kan vara en förklaring. Färgen har haft rumstemperatur. Får pröva igen. Tack!
 
Alcro RF är framtagen för att förhindra flammighet, kanske skulle testa den?
 
Taket är grängat (sandblästrat?) dvs har en ruggad yta och om jag blöter fingret och gnuggar blir det vitt och sandigt (tak liknande det jag försökt måla).

Vad finns det då för färg som funkar? Bör vara någon som klarar den färg jag målat på också.
 
Redigerat:
Om du kör med Alcro så är Miltex 2 Lätt är speciellt framtagen för sandgrängade tak!
 
ok, nu verkar det som om mina två lager av färg har bundit sanden. Är det då fortfarande bäst med en lätt-färg?
 
Hej Lars,

När jag hör sandgrängat tänker jag osökt på limfärg. Kolla att det inte var limfärgsmålat innnan (kanske svårt nu). Vänta ett tag innan du målar igen så att det inte börjar flagna eller släppa för då är det bara att skrapa ned allt.

Jag håller med om att det blir bäst när man stänger dörrar, fönster och ventiler så att man får upp fuktighteten så färgen torkar långsamt samt stryker TJOCKT med halvt rolleröverlapp över föregående "våd".
 
camelspin skrev:
Hej Lars,

När jag hör sandgrängat tänker jag osökt på limfärg. Kolla att det inte var limfärgsmålat innnan (kanske svårt nu). Vänta ett tag innan du målar igen så att det inte börjar flagna eller släppa för då är det bara att skrapa ned allt.

Jag håller med om att det blir bäst när man stänger dörrar, fönster och ventiler så att man får upp fuktighteten så färgen torkar långsamt samt stryker TJOCKT med halvt rolleröverlapp över föregående "våd".
Hej,

Limfärg används väl inte nu? Mitt hus är byggt på 90-talet och jag tror inte det är limfärg. Känns mer som omålat sandgrängat tak. Det optimala (som jag förstått det nu) hade varit att starta med en binder/patentfärg för att sedan måla på den.

Jag avvaktar någon vecka och ser vad som händer.
 
Har du dragit rollern åt samma håll. Varför har du lagt tjocka lager?
Det räcker att ta "lagom" med färg. kanske det som spökar.
 
Danne, jag skrev att jag målat flödigt inte tjocka lager. Har hört av alla att flödigt är rätt metod och att rollern inte får bli torr. Ja, rollern är dragen åt samma håll.
 
Grängen är ju vit sandspackel som sprutas på taket. Man tycker ju att efter 1:a målningen att spacklet har sugit åt sig tillräckligt att det inte ska bli flammigt andra gången. Frågan är om du fördelat ut färgen likt på hela taket eeller om det har blivit för lite/mycket på vissa ställen.
Du ska ju börja vid en ljuskälla, t.ex. fönster. Sedan när du läger på färgen kan du dra rollern åt ena hållet och sedan stryker du den åt det hållet stöpplingen ska vara.
Börja med att stryka ut färg på 1/4 tak sedan färdigstryk det innan du börjar med 2/4.
Det får gå hyfsat snabbt för bra resultat. Vet ej vilka skills du har inom måleri;)
 
Nej , det är knappast limfärg med det byggåret. Jag har märkt att det oftare blir flammigt när man har högre glans på färgen,inte så troligt att du har det kanske men kolla så du har glans 2.
 
Det måste vara underlaget, har målat två andra tak utan sandgrängning och där räckte det att måla ett lager för bra resultat. Vardagsrummet är ju målat tre lager och är fortfarande lite flammigt.
 
Är helt klart det sandgrängade taket som är problemet. Gör som OHE rekommenderar, använd en färg för sandgrängade tak t ex 'Alcro Milltex 2 Lätt Tak' eller 'Beckers Scotte Lätt Tak' (Same same...) Med "vanlig" takfärg kan du få rolla ett antal gånger innan det blir bra.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.