Hej,
Köpte en grundoljad ekskiva, som skulle bli ett bord, som jag slipade ner och oljade med Herdins svartbruna hårdvaxolja enligt förpackningens instruktioner. Den blev extremt svart flammig istället för brun med lite svart i.

Är det någon som har sett något liknande och vet vad som blivit fel?

Närbild på en grundoljad ekskiva behandlad med svartbrun hårdvaxolja, visande ojämn flammig färgning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ekträskiva oljad i svartbrun färg, visar flammiga, mörka områden och ojämn färgfördelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ek har en tendens att bli flammigt av pigmenterad olja. Det suger olika på de olika bitarna i limträskivan.
Jag testade med vitpigmenterad osmo hårdvax och därefter vitpigmenterad hårdvaxolja på ett ekbord likt ditt. Blev också lite flammigt. Tyckte det blev fult först. Men efter nån vecka hade jag vant mig och tyckte att det blev livfullt.

Har även använt lite granitpigmenterad osmo hårdvaxolja, dock ej till ek. Den är ju åt svarthållet. Jag tycker det blir coolt när den framhäver ådringen. Men det blir ju av naturliga skäl snyggare med framhävd ådring om det inte är limträ.

Kort sagt, jag kan inte se att du gjorde fel. Det blir så.
 

Bästa svaret

Möjligen fick du på lite mycket i änden av skivan, den ser lite mörkare ut på bilden. Det är lätt hänt eftersom man "vänder" där....

När jag använder hårdvaxolja så följer jag inte riktigt instruktionerna. Jag jobbar in den rätt mycket i träet med antingen svamp eller en bit av ett gammalt lakan.
 
Ja det var vad de sa på färghandeln också, använd svamp istället för pensel eftersom det är jättesvårt att få till det jämt med pensel. De sa också att det nog blivit för mycket i kanterna pga man vänder penseln där.

Jag är ju ute efter en brunaktig skiva med lite svart ådring, inte dessa svarta fläckar. det är bara att slipa ner till trärent igen, gör om gör rätt:(.
 
N Noll koll skrev:
Ja det var vad de sa på färghandeln också, använd svamp istället för pensel eftersom det är jättesvårt att få till det jämt med pensel. De sa också att det nog blivit för mycket i kanterna pga man vänder penseln där.

Jag är ju ute efter en brunaktig skiva med lite svart ådring, inte dessa svarta fläckar. det är bara att slipa ner till trärent igen, gör om gör rätt:(.
Hej, jag är nyfiken på hur det blev när du gjorde om?
Jag ska olja mina trappor som är i massiv ek och har funderat på olika alternativ bland annat herdins hårdvaxolja svartbrun. Tacksam om du kan dela med dig.
 
Jag slipade ner helt och gjorde om, fast använde en snappy. Då blev det mycket enklare att få till det jämt. Men det var fortfarande för mörkt så jag slutade efter en tredjedel av bordsskivan. Efter ny slipning så spädde jag ut den pigmenterade oljan med 50% transparent olja, och gick på igen med en snappy Då blev jag äntligen nöjd😊
 
  • Närbild av en delvis slipad och pigmenterad bordsskiva i trä med mörka trätallrikar och en vit vas i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
sweet_home och 2 till
  • Laddar…
N Noll koll skrev:
Jag slipade ner helt och gjorde om, fast använde en snappy. Då blev det mycket enklare att få till det jämt. Men det var fortfarande för mörkt så jag slutade efter en tredjedel av bordsskivan. Efter ny slipning så spädde jag ut den pigmenterade oljan med 50% transparent olja, och gick på igen med en snappy Då blev jag äntligen nöjd😊
Snyggt 🙂 du spädde alltså hedins svartbruna hårdvaxolja (som du använde från början) med 50% träolja och aplicerade med snappy? Har jag förstått dig rätt? 🙂
 
sweet_home sweet_home skrev:
Snyggt 🙂 du spädde alltså hedins svartbruna hårdvaxolja (som du använde från början) med 50% träolja och aplicerade med snappy? Har jag förstått dig rätt? 🙂
Tack😊. Nästan rätt. Jag spädde med hedins ofärgade (transparent) hårdvaxolja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.