Hoppas på lite hjälp.
Har målat ett rum (väggar, tak, taklister) med jotuns kalkfärg. På vissa ställen råkade jag måla blött på torrt, med flammigt resultat. Hur åtgärdar jag det enklast? Vill ju helst inte måla allt ett varv till 😄
Mvh Emma
 
  • Vägg och tak med vattenskador, lister, fuktfläckar, inomhus, del av ett fönster synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit takyta med synlig hörna och takkrona under installation, mjukt diffust ljus, minimalistisk och ren design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
är inte poängen med kalkfärg att det ska vara flammigt? 😀
 
janwide
Viktor.J Viktor.J skrev:
är inte poängen med kalkfärg att det ska vara flammigt? 😀
Jo, precis. Men man måste vara "konsekvent" vid påstrykningen så att flammigheten blir snygg.
 
janwide
V vägskylten skrev:
Hoppas på lite hjälp.
Har målat ett rum (väggar, tak, taklister) med jotuns kalkfärg. På vissa ställen råkade jag måla blött på torrt, med flammigt resultat. Hur åtgärdar jag det enklast? Vill ju helst inte måla allt ett varv till 😄
Mvh Emma
Du skulle nog valt en vanlig matt färg för att få det resultat du är ute efter. Kolla med färghandeln om det går att måla över.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
är inte poängen med kalkfärg att det ska vara flammigt? 😀
Det kanske var ett dåligt ordval. Men på bilderna ser du kanske "övergången/överlappet" där blött har mött torrt- det blir liksom mörka linjer. I övrigt ska det ju vara "flammigt".
 
janwide janwide skrev:
Du skulle nog valt en vanlig matt färg för att få det resultat du är ute efter. Kolla med färghandeln om det går att måla över.
Nej, jag vill ha effekten. Det är överlappen jag vill fixa.
 
De går inte fixa. Du har antagligen varit för slö därav att de hunnit torka till mellan rull/pensel tagen.

Hur många gånger har du målat de?

Mvh målaren
 
V vägskylten skrev:
Det kanske var ett dåligt ordval. Men på bilderna ser du kanske "övergången/överlappet" där blött har mött torrt- det blir liksom mörka linjer. I övrigt ska det ju vara "flammigt".
De blir ju mer färg där ”blött mött torrt” därav de mörka linjerna.
 
janwide
V vägskylten skrev:
Nej, jag vill ha effekten. Det är överlappen jag vill fixa.
Sorry. Missförstod dej. Blir nog svårt att få bra utan att göra om 😕
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.