Hej;

Försöker få till en mörkgrå snygg fondvägg men verkar inte så lätt..

Jag jobbar enligt följande (se bild):

Jag dränker rollern i färg och lägger färgen på de gröna punkterna (ca. 1/4 från tak/vägg), så 2x doppade rollers per våd. Jag lägger 4 våder åt gången (4 röda linjerna), sedan jobbar jag ut färgen (upp&ner) från höger till vänster, när den är utarbetad drar jag med rollern uppifrån och hela vägen ned för att få samma rollermönster. Hela väggen (ca 5m bred) gjorde jag på 20-25 min.. Nu dagen därpå med dagsljus är det något flammigt!

Vad gör jag fel? Ska jag arbeta med 1 våd åt gången; och hur ska jag göra då exakt?

(redskap: anza verktyg + beckers väggfärg)
 
  • Mörkgrå fondvägg med gul markering av färgpunkter och röda linjer som illustrerar målningsteknik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har haft samma bekymmer som dig men i mitt fall var jag nog lite för snål med färgen. Färghandlaren gav ett tips om att ställa in en hink med riktigt hett vatten i rummet där man målar. Detta skulle avhjälpa eventuella problem med den torra luften så här års.
 
B bobman skrev:
Har haft samma bekymmer som dig men i mitt fall var jag nog lite för snål med färgen. Färghandlaren gav ett tips om att ställa in en hink med riktigt hett vatten i rummet där man målar. Detta skulle avhjälpa eventuella problem med den torra luften så här års.
Jag har så pass mycket färg att jag på vissa ställen där jag släppt med rollern fått som en "rand" pga. överflödig färg.. tror inte detta är problemet... Sen vet jag inget om luftfuktigheten men hade målat 1 lager innan så det var ganska fuktigt i rummet.
 
Pröva byta färgtillverkare, vissa ger detta hur man änn gör.
 
Sänk temperaturen i rummet till 14-15°, så att öppettiden för färgen förlängs. Samma teknik som för takmålning.
 
Men är tekniken jag använder när jag målar fel`?
 
Målade 1 till lager, denna gång våd för våd, ser fan ut som en zebra just nu, antar jag får vänta tills det torkat in lite innan jag dömmer men tror det bara blev värre.
 
När man rollar på nästa våd, ska man överlappa, vara kant i kant eller ha några cm avstånd till den innan?
 
Jag tror helt enkelt att du tänker för mycket, måla på bara. Det är inte tapeter du håller på med, man räknar väl inte färg i våder? Eller menar du bredden på rollern, eller på gipsskivorna?

Om du använder tillräckligt mycket färg kan det beroende på underlagets beskaffenhet vara lite flammigt ett par dagar innan det torkar 100%.

Om det är stor kontrast mellan grundfärg och slutfärg kan du behöva måla mer än två lager, särskilt om du är snål på färgen.

Fem meter bred vägg på 20-25 minuter med den detaljerade tekniken låter som väldigt lite färg.

Själv målar jag lite som det faller sig och doppar rollern när det behövs, då dryper den rejält, så man får vara snabb till att börja med, så att det inte rinner för mycket. målar gärna såpass brett som jag når, eller såpass brett som en omgång färg i rollern räcker till, först övre halvan, sedan nedre, eller tvärtom, så slipper man klättra så mycket på pallen. Det blir alltid bra.

Jag använder gärna någon typ av renoveringsväv som underlag, då blir det snygg yta.

Du ska framförallt inte hålla på med exakta kanter.
 
Det är ju inte bra att ha för mycket färg heller. Man ska inte arbeta ut den så mycket för då får man ju olika struktur i ytan och då flammigt för ögat. Tricket är ju att ha lagom med färg och bara dra ut det och gå vidare snabbt. Man ska inte behöva rolla mer än nödvändigt.
 
Nu är jag ingen målare men jag tar lagom med färg sätter rollern mitt i och drar snabbt ut det på väggen och så kör jag på, direkt det börjar vara lite färg på rollern så ner i karet och rolla det jämt i karet innan jag går påt igen

Tänker inte så mycket på hur jag rollar utan färgen ska upp på väggen sen tar jag och drar av hela ytan med jämnt tryck uppifrån och ner.
 
L Lutte skrev:
Nu är jag ingen målare men jag tar lagom med färg sätter rollern mitt i och drar snabbt ut det på väggen och så kör jag på, direkt det börjar vara lite färg på rollern så ner i karet och rolla det jämt i karet innan jag går påt igen

Tänker inte så mycket på hur jag rollar utan färgen ska upp på väggen sen tar jag och drar av hela ytan med jämnt tryck uppifrån och ner.
Så du målar en hel vägg och sedan drar du med jämnt tryck?
 
nej man ska inte efterrolla. Lagom med färg och rolla ut upp och ner och möjligen en vända till för att jämna till och sen gå vidare. Det ska vara bra direkt, börjar man rolla efter och försöka efterjustera så blir det bara en ond cirkel eftersom ytan hinner torka till.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.