Hej,
Som rubriken lyder så kommer det små flagor, se bild, i köksblandaren. Notera att det är endast detta uttag på linan där skräp förekommer. Varmvattnet är rent överallt.

Jag har demonterat linan mellan ventil och kran för att utesluta blandaren. Blandaren är alltså ok.

Skräpet är ej magnetiskt.

Har vi några tips på problemlösning?

Andreas
 
  • Vit hink med vatten och små svarta flagor flytande på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som manganutfällningar?
 
G ekaa88 skrev:
Ser ut som manganutfällningar?
Vad gör man åt det?
 
Jag tänker göra det lätt för mig och tagga @mogge_73 så får ett av våra proffs guida dig :)
 

Bästa svaret

Häll av så mycket vatten som möjligt och tryck sedan det svarta mot kanten av glaset. Mangan är svart, lite kletigt, tjäraktigt och kommer då fastna på glaset. Testa också att ta bort silen i kökskranen, stoppa in lillfingret och vrid runt lite.
Man kan också testa på en kran man inte använder så mycket. Ta bort silen, och ”pumpa” vattnet genom att snabbt dra på fullt på kallvattnet och stäng av. Håll ett stort glas under samtidigt. Detta tvingar då fram ett sk. Mangansläpp och färgar vattnet svart.
 
Du har inte ett galvat rör för inkommande vatten? Då kan de vara rostutfällningar från de röret.
 
T tobben87 skrev:
Du har inte ett galvat rör för inkommande vatten? Då kan de vara rostutfällningar från de röret.
Hej,
Jag har plast- och kopparrör.
 
greger911 greger911 skrev:
Vad gör man åt det?
Ett vattenfilter i såfall. Men börja med en ackrediterad vattenanalys. Från antingen Synlab eller eurofins.
 
M mogge_73 skrev:
Häll av så mycket vatten som möjligt och tryck sedan det svarta mot kanten av glaset. Mangan är svart, lite kletigt, tjäraktigt och kommer då fastna på glaset. Testa också att ta bort silen i kökskranen, stoppa in lillfingret och vrid runt lite.
Man kan också testa på en kran man inte använder så mycket. Ta bort silen, och ”pumpa” vattnet genom att snabbt dra på fullt på kallvattnet och stäng av. Håll ett stort glas under samtidigt. Detta tvingar då fram ett sk. Mangansläpp och färgar vattnet svart.
Det blir inte kletigt eller oljeliknande när jag gör enligt föreslagen procedur. Det känns mer grusaktigt.
När jag känner i kranen så är det helt rent där i.
Jag lurar lite på om det kan vara en skadad ventil?
Jag lägger till en bild på den fantastiska rördragning som står att finna bakom spisen. (Kalle Anka ⚠️)
 
  • Bild på en vit yta med små svarta partiklar och en fläck, relaterad till ett byggrelaterat inlägg om rördragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rördragning bakom spis med synliga vatten- och gasledningar, samt en röd ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobben87
  • Laddar…
Försök att lägga lite i handflatan och gnugga för att se om dom färgar av sig.
Rödbrunt=järn
Svart=mangan
 
Staffans2000
greger911 greger911 skrev:
Jag har demonterat linan mellan ventil och kran för att utesluta blandaren. Blandaren är alltså ok.
"Linan". Vad menar du?
Har du egen brunn. Om så, är min hypotes att skräpet kommer därifrån och att det bara kommer ur kallvattnet, är för att det sjunker till botten i din varmvattenberedare.

Staffan
 
M mogge_73 skrev:
Försök att lägga lite i handflatan och gnugga för att se om dom färgar av sig.
Rödbrunt=järn
Svart=mangan
Jag tycker det blir rostbrunt.
 
Titta i silarna till kranarna om det ligger ”grus” där också. Vatten innehåller alltid lite syre och när vattnet står still oxiderar järnet och det bygger på en beläggning i ledningsnätet som sedan vattnet pillar bort. Det samlas då i silarna.
 
M mogge_73 skrev:
Titta i silarna till kranarna om det ligger ”grus” där också. Vatten innehåller alltid lite syre och när vattnet står still oxiderar järnet och det bygger på en beläggning i ledningsnätet som sedan vattnet pillar bort. Det samlas då i silarna.
Det är bara i kökskranen.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
"Linan". Vad menar du?
Har du egen brunn. Om så, är min hypotes att skräpet kommer därifrån och att det bara kommer ur kallvattnet, är för att det sjunker till botten i din varmvattenberedare.

Staffan
Jag har kommunalt vatten.
Det mystiska är att det är bara i kökskranen, och bara kallvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.