Mitt hus målades om av de förra ägarna 2012-2013. De blästrade fasaden först. Målade med akrylat, Flügger, se bild. På söderväggen flagnar färgen. Är detta ett akut problem? Vad borde jag göra åt det? Vad beror det på?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Säkert att de blästrade? Inte högtryckstvätt?
Tycker annars att det verkar som att de fått in vatten i fasaden vid tvätt. När solen står på på fasaden så "kokar" det i virket och färgen bubblar sig.
 
Färgen har börjat släppa på ställen där du får mycket fuktpåverkan och slitaget på färgen brukar vara som värst, alltså på underkanten av brädorna. Har dock svårt att se om det släpper från träet eller från grundfärgen (förhoppningsvis har de grundat). Den lösa flagan ser i vilket fall rätt skitig ut, så man undrar om det är från brädan eller något som tillkommit efter att den lossnat?

Vidare är det rätt mycket längsgående småsprickor i nederkanten på brädan vilket jag skulle tolka som ett tecken på hög fuktupptagning / rörelse i virket.
 
Ok. Tack. Det verkar som att färgen släppt från underlaget helt, dvs. det är trärent under.

Jag begriper att detta gör att dukt kan komma in lättare, men hur allvarligt är det, och vad kan man höra åt det?
 
Låna en fuktmätare och kolla halten i brädorna. Då får du en uppfattning om det är allvarligt eller ej.

Även om förloppet kan tyckas vara i det snabbaste laget så är det nog rätt vanligt på liggande panel med åldrad färgfilm att färgen börjar flaga i underkant. Åtgärden blir vanligt underhåll, alltså skrapa rent, grunda och måla om. Men, kolla som sagt med fuktmätare, och även om det finns fibrer, smuts eller gråträ på flagorna.
 
Vad var det målat med tidigare? Behöver inte påverka något, men lite nyfiken.
 
Vet inte riktigt, men sannolikt flera lager linoljefärg, sedan annan emolusionfärg och modernare grejer.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.