R
Hej
Köpte ett hus där det finns en flaggstång på tomten. Tänkte jag skulle fira upp vimpeln men märker då att det bara finns ett snöre kopplat till toppen. Är novis på flaggstänger men tänker att det borde väl vara ett enda snöre som går från ena sidan, upp till toppen och så ner igen för att kunna fira upp och ner flaggan. Finns det något jag kan göra förutom att ta ner hela flaggstången, den är sjukt hög.
 
Det sitter inte någon tyngd som sitter runt stången?
Testa att lossa linan och se om det rör sig nedåt?
 
R
hmm ska testa imon!
 
Det kan bli så om flaggan eller vimpeln går sönder när den sitter uppe. Är det en gammal flaggstång i trä eller en nyare i glasfiber? I det senare fallet är det inte speciellt tungt att fälla och resa den.
 
Stämmer att du bör ha två ändar av snöret med en krok i varje, nere hos dej på marken för att kunna fästa flaggan/vimpeln. Eller hellre - inte två lösa ändar utan att linan hänger ihop i en lång slinga så du inte KAN tappa ena änden så den far upp i toppen. För det är troligt vad som hänt.

Isåfall måsta du nå toppen. Antingen med sky-lift. Men förmodligen enklare & billigare att fälla stången. Är det en stål- eller glasfiberstång med riktigt gångjärn är det inte så svårt. Men förbered ett eller helst två kryss av slanor eller råspont, och samla grannarna!
 
R
Hej, det funkade inte. Men den ser ut att vara i glasfiber. I botten sitter 3 stora muttrar som håller den på plats. Den är rejält lång bara. Får höra med släkten då..
 
En 12m lång flaggstång i glasfiber har jag fällt och rest ensam efter att vimpeln gått sönder. Det skadar inte att vara några stycken, och en stege att ta emot den med är ett bra hjälpmedel, men det behöver inte vara speciellt besvärligt.
 
R
hmm okej, vad är den längsta längden på flaggstång för privat bruk så att säga? Bara för att förstå hur lång min är.
Men till själva nedtagandet, jag har bifogat en bild där jag nu ser att det är ett gångjärn på ena sidan och det är väl ditåt jag ska tippa. Lossar jag bultarna i någon speciell ordning? Ska jag ställa en stege mot och putta upp ett rep så långt de går för att hålla emot med?
 
Redigerat:
R
hmm okej, vad är den längsta längden på flaggstång för privat bruk så att säga? Bara för att förstå hur lång min är.
Men till själva nedtagandet, jag har bifogat en bild där jag nu ser att det är ett gångjärn på ena sidan och det är väl ditåt jag ska tippa. Lossar jag bultarna i någon speciell ordning? Ska jag ställa en stege mot och putta upp ett rep så långt de går för att hålla emot med?
 
R
flaggstang.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
16m tror jag är det längsta för privat bruk.

Din flaggstång kan bara tippa åt det hållet som gångjärnet sitter på, så det räcker att hålla stången så den inte tippar åt det hållet. Sedan är det bara att skruva loss den. Brukar sitta justerbultar/muttrar under den översta plattan som gör att den är i våg..
 
Om du har hjälp av någon så håller den ena i stången samtidigt som den andra lossar muttrarna. När alla muttrar är loss lägger ni sakta ner den. Det blir initialt tyngre ju längre ni fäller den. Därför är det bra att ta det lugnt så att man har chansen att ångra sig om det skulle bli för tungt. Om den ena håller en lång stege mellan marken och stången samtidigt som den andra fäller den skall det inte vara några som helst problem. När stången vilar på stegen backar man sakta med stegen så att stången kommer ner.
 
R
ok, så loss med alla bultar o sen börja fira ner den o trycka en stege mot den. O sen att få upp den igen så får man väl pressa som bara den med stegen så den går uppåt..
 
  • Gilla
Reckan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.