Jag har en källarvägg som är putsad med cementputs på nätad frigolit och målad, första gången med silikatfärg och fem år senare med putsfärg som andas.
Några år efter putsningen började färgen släppa. Rummet innanför är uppvärmt med golvvärme och väggarna är ång-genomsläppliga.
Har någon förslag på hur jag ska stoppa flagningen och få färgen att sitta kvar?
 
  • Källarvägg med flagande blågrå färg och synlig underliggande puts på frigolit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flagad blå vägg där putsfärg lossnar och avslöjar underliggande lager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
På frigolit har man tunnputs, du har fått tjockputs vilket är fel.
Det har blivit lite tokigt hos dig.
Då frigolit inte suger någon fukt, så stannar fukten i väggen.

Man kan aldrig måla över silikat med något annat i tron att det blir bättre.
Har man silikat, så fortsätter man med det.
Det enda som är mer diffisionsöppet är ren kalkfärg
 
L LelleD skrev:
Jag har en källarvägg som är putsad med cementputs på nätad frigolit och målad, första gången med silikatfärg och fem år senare med putsfärg som andas.
Några år efter putsningen började färgen släppa. Rummet innanför är uppvärmt med golvvärme och väggarna är ång-genomsläppliga.
Har någon förslag på hur jag ska stoppa flagningen och få färgen att sitta kvar?
N neo11 skrev:
På frigolit har man tunnputs, du har fått tjockputs vilket är fel.
Det har blivit lite tokigt hos dig.
Då frigolit inte suger någon fukt, så stannar fukten i väggen.

Man kan aldrig måla över silikat med något annat i tron att det blir bättre.
Har man silikat, så fortsätter man med det.
Det enda som är mer diffisionsöppet är ren kalkfärg
Du har nog rätt, väggen består av ”gråsuggor”, frigolit, putsnät och 1,5-2cm cementputs. Cellplasten är ju diffusionsöppen även om den är trög, så fukten innifrån borde väl inte orsaka färgsläppet? Kan det vara så att putsen har målats med felaktig färg.
Bortsett från att det är tidsödande, ska jag avlägsna gammal färg, laga putsen och måla om eventuellt med primer först? Det verkar som du kan det här med puts, vad föreslår du?

N neo11 skrev:
På frigolit har man tunnputs, du har fått tjockputs vilket är fel.
Det har blivit lite tokigt hos dig.
Då frigolit inte suger någon fukt, så stannar fukten i väggen.

Man kan aldrig måla över silikat med något annat i tron att det blir bättre.
Har man silikat, så fortsätter man med det.
Det enda som är mer diffisionsöppet är ren kalkfärg
N neo11 skrev:
På frigolit har man tunnputs, du har fått tjockputs vilket är fel.
Det har blivit lite tokigt hos dig.
Då frigolit inte suger någon fukt, så stannar fukten i väggen.

Man kan aldrig måla över silikat med något annat i tron att det blir bättre.
Har man silikat, så fortsätter man med det.
Det enda som är mer diffisionsöppet är ren kalkfärg
 
L LelleD skrev:
Du har nog rätt, väggen består av ”gråsuggor”, frigolit, putsnät och 1,5-2cm cementputs. Cellplasten är ju diffusionsöppen även om den är trög, så fukten innifrån borde väl inte orsaka färgsläppet? Kan det vara så att putsen har målats med felaktig färg.
Bortsett från att det är tidsödande, ska jag avlägsna gammal färg, laga putsen och måla om eventuellt med primer först? Det verkar som du kan det här med puts, vad föreslår du?
Plastfärg (som andas lite) målat på tjockputs blir sällan bra. Fukten kommer troligtvis från regn och eftersom plastfärgen inte andas så bra blir den kvar i väggen när det fryser.
Vi har samma problem med vårt hus, ända sättet att bli av med problemet är att sand/vatten blästra bort plast färg och måla om det med silikatfärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.