Jag har byggt en garagegrund med kryputrymme under byggd 2005.
45m2 stuvutrymme härligt!
3 sidor är under jord och den fjärde är bara täck till hälften.
Problemet som har uppkommit nu är att putsen på den fria sidan spricker loss.  :'(
Grunden är byggd av leca (25cm) med platon utanpå.
Inne i grunden är det enorma fuktproblem (droppar från taket..)
(ett senare problem men någon som har en lösning  ::) )
Nu under vintern har det varierande varit plus och ibland minusgrader i grunden och fukten har tydligen vandrat ut genom lecan och fastnat innanför putsen och sprängt loss den.

Så jag antar att jag kommer att behöva ta bort putsen och göra om men hur gör jag då rätt för att inte få samma problem?
 
har du tillräckligt med ventilation? kan vara kondens ? har du platon matta utan på ? varför? ja hade drenerat väl murat putsat och haft bra ventilation. om du har värme i garaget så isolera grunden underifrån.
 
ok det finn inget garage ännu! plattan ligger under snön i väntan på vår och bättre byggväder....
Så fukten får jag fixa då.
eftersom 3 sidor är under jord är dessa skyddade med platon (likvärdig) det är den fjärde (viken grannen så förnöjt tittar på...) som är puttsad och där putsen nu släpper.
Min fundering är varför putsen har släppt?
Jag ANTAR att det är frostsprängning. Frågan är då hur gör man för att undvika det till nästa år?
Finns det något knep när man slammar/puttsar en källarvägg för att få det att hålla mot kylan bättre?
 
fixa ventilationen först och se om de slutar släppa vilket de troligen kommer att göra.. då e de bara att riva de gammla och putsa om. tar förgivet att de är rätt gjort från början me putsningen
 
Putsen är antagligen för tunn, av fel kvalitet, fel utförd, fel grundat, fel väder när det gjordes eller målad med fel färg!!!
Är det något mer du vill veta? ;) Skämt åsido... vad du skall göra beror på hur dåligt putsen du har sitter och om du har lagt på färg eller inte.
Kontakta en murare och be om ett förslag, när du fått förslaget så ring mig ;D, nej bestämmd då om det är något du vill göra själv eller låta muraren göra!
Lycke till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.