Hej,
Är det någon som har erfarenhet av RDKS agg. från Fläktwood.
Borde vara samma som RDKR men med Automatisk fuktstyrning?
Eftersom det är hyfsat nytt, ville jag bara höra om det är någon som har någon erfarenhet. Nytt är inte alltid det samma som bättre/bra.
 
Jag har en RDKR. Vad är ditt problem?

Jag har problem med att växlaren fryser fast några gånger varje vinter. Avfrostningen på RDKR är helt idiotisk, eftersom värmeväxlaren stoppas och körs växelvis sektor för sektor under avfrostning. Under dessa stopp hinner den ibland frysa fast. Sen står drivmotorn och slirar....

Ett annat problem är mer generellt. Det gäller fuktåtervinning. I kall väderlek och med hela familjen hemma, kanske tvätt som torkar och någon som duschar, så återförs det för mycket fukt till tilluften. Det blir kondens på rutornas insida. Detta är ett känt problem med FTX:er med roterande växlare.
 
Låter som en halvmesyr.

Mitt motströms aggregat avfrostar (eller kanske det borde heta motverkar frost) genom att öka frånluften med 5, 10 eller 20 procent en stund, utan att öka tilluften motsvarande.
Således värms värmeväxlaren lite extra, och rimfrosten tinar.

Enkelt, smidigt och helautomatiskt (y)
.
 
Consensus. Inget problem, jag skall göra samma som du har gjort och byta ut mitt gamla. Tanken med frågan var mer och se om det är någon som vet om dessa "problem" du har blir bättre med RDKS. borde finnas en anledning till att man bygger in automatisk fuktstyrning och i så fall om detta är bra eller tom. blir kanske sämre?
 
Jag tror den automatiska fuktstyrningen mest är en gimmick. Mycket fukttillskott pga tvätt eller dusch -> mer ventilation. Men det kan inte ändra på det faktum att en roterande vvx återvinner fukt vid påfrostning. Det är ren fysik. Det är en skillnad mot motströms- och plattvärmeväxlare, som fungerar som rena lufttorkare vintertid.

Huruvida avfrostningsfunktionen fungerar bättre kan du fråga Fläktwoods om. Det låter inte omöjligt om de kan varvtalsstyra rotorn. På RDKR är det bara två hastigheter, på eller av. Om RDKS inte stoppar rotorn utan bara sänker hastigheten, så lär den inte frysa fast. Det är i sånt fall en markant förbättring.

Slutligen, misstolka inte min kritik. Under 99.9% av tiden fungerar aggregatet finfint! Det tuffar på med 50W året runt och återvinner >80% av energin i frånluften. Eftervärmen går aldrig in, nåja - utom när rotorn fryser fast förstås. Aggregatet är lätt att underhålla, rotor, fläktar, filter är mycket lätta att komma åt. Det finns snygga spiskåpor att välja mellan. Det är ett tyst aggregat, vilket är viktigt då man ofta har den i köket. Slutligen, det har låg bygghöjd - vilket gör en konvertering från Minimaster till RDKR relativt enkel. Tex bygger RDKG 10 cm extra på höjden, vilket blir meckigt med de anslutande rören.

Notera också att A- och O är kondensisolering! Det skall vara snortätt vid alla anslutningar, säkrast är att köra Armaflex. Slarv här gör att det snabbt uppstår kondensproblem i kall väderlek.
 
Jag var på en information från Fläktwoods om just denna nya RDKS. Det stämmer att växlaren är varvtalstyrd.
Dock verkar de inte har sålt mer än ett 100tal av denna modell, vilket får mig att dra öronen åt mig. Som sagts innan så är inte nytt alltid bättre. De har en nyutvecklad styr som brukar ta 1-2 år att få ordning på innan man hittat alla buggar i systemen.
Jag hade nog personligen lagt mina pengar på Swegon som redan är förbi alla buggar i styr och numera har en riktigt bra produkt. R85b har lite mer ork i sig än RDKS vilket gör att ljudet inte sticker iväg vilket det har en tendens att göra i RDKS/R. Var bara noga med att du köper modellen R85b då det är den senaste.

Mina 5 korvören om saken
 
Jag tittade på specen på RDKS och konstaterar att det endast är varvtalsstyrning och fuktstyrning som är nytt. Resten ser ut som gamla RDKR. Den finns det ju 1000-tals av installerade, så nyheterna är nog rätt begränsade.

Viktigt att notera är bygghöjden, 600mm på RDKR och 700mm på Swegon. Utifrån avståndet mellan häll och spiskåpa så kan man räkna ut vilken aggregathöjd man har plats för. Trots att jag sågade mig upp i mellanbjälklaget så blev det trångt med plats för rörböjarna med ett 600mm högt aggregat. 700 mm hade inte fungerat. Jag har 2.35m i innertakshöjd.
 
Hur pass komplicerat är det att byta ut ett 20 år gammalt fläktwoods mot deras nya RDKS? ( att som lekman göra det själv, elektriker finns i släkten för den biten)

har fått offert på RDKS, alukåpa och montering på 36k. Kan dock få fatt i aggregatet själv till förhållandevis låg kostnad...
Tacksam för info från något som bytt själv!
 
Det gör du själv enkelt. Tänk på att rensa frånluft kanalerna för dom är oftast fulla med skit. Sen får du leta upp någon som kan justera agget
 
Det knepigaste är att få till rördragningen till anslutningarna på aggregatets ovansida. Det är trångt.

Därefter kommer kondensisoleringen - som är superviktig att den utförs diffussionstät.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.