Hej!
Jag har precis lagat ett styrkort till mitt fläktkonvektorelement och allt fungerar som det ska men fläktmotorn blir väldigt varm under drift. Nu gick motorn säkert ett par timmar i sträck då det var ganska kallt i rummet när jag satte igång den. Jag kunde ta i motorn men jag tyckte det kändes oroväckande varmt. Brukar dylika fläktmotorer i tex inomhusdelen på en luft-luft värmepump bli varma?
I detta fall antar jag att det är en trefasmotor som körs med en fas plus kondensator. Dock har den tre fasta hastighetssteg som den växlar mellan.
Jag vet inte om motorn alltid blivit varm under drift eller om det hänt någonting nu då jag inte tänkt på det tidigare.
 
Det kan vara fel på fläkt motorn. Motorer på små effekter finns i olika specialutförande t.ex. skärmpolmotorn. Dessa motortyper har ofta låg verkningsgrad men är billiga och robusta. Dom klarar ofta fastbromsning utan att ta skada.
 
Nu har jag mätt temperaturen med en anliggningstermometer på höljet på motorn och jag mäter ca 55 grader vid uppstart (4-5min efter start) och sedan 47-48 grader efter en timme på högsta hastighet. Den känns rätt varm men jag antar att det är normalt, det verkar ju iallafall inte vara någon brandrisk. Jag pratade lite med svenska generalagenten och enl. supporten skulle motorn klara 110-130 grader.

Jag tror jag oroade mig i onödan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.