Hej!
Jag behöver hjälp med att felsöka min elmotor som driver ventilationen. Har haft en enkel dimmer att styra varvtalet och den har i princip alltid gått på ett väldigt lågt varvtal för att få ett flöde av luft från badrum & tvättstuga samt kök. Motorn är en 1-fas asynkronmotor på 70W med driftkondensator.

Nu har motorn tvärdött men jag är osäker på vad som hänt. Mätte lite med multimeter och fick lite konstiga värden, bland annat så hade jag för hög spänning efter min "dimmer" samt en spänning på ca 30v mellan neutral o jord. Misstänkte först att det hänt nått med dimmern så ja koppla ur den men motorn startar ändå inte. Gick upp på taket och ohm-mätte lindningarna och de visar alla ca 120-130ohm vilket kan vara korrekt? mäter oxå oändlig resistans mellan lindningarna och jord så jag vet inte vad som kan vara fel? Min multimeter är ingen True RMS så jag vet inte om den höga spänningen beror på det kanske. När dimmer står på fullt ställ så visar den dock 230v ändå.

Funderar lite på om driftkondensatorn kan va paj, men kan man mäta det på nå sätt? den ser helt normal ut på utsidan iaf.... Och eftersom varken jordfelsbrytare eller säkring löser ut så verkar det ju inte vara någon kortslutning heller.

Någon som har nå tips??


Lite mer bakgrundsfakta: Motorn kopplades in av mig för ca 2 år sedan efter att ha stått stilla i ett år (visste inte ens om att vi hade en när vi köpte huset för 3år sedan) Fick lära mig att det kallas "mekanisk frånluft" och att den fläkten normalt ska gå på lågt varvtal i normala fall och öka i varv när man använder köksfläkten då all frånluft går ut via denna fläktmotor. Tidigare ägare hade kopplat ur originalköksfläkten som styrt fläktmotorn och bytt till en vanlig köksfläkt med inbyggd motor. Detta ledde till att luften bara trycktes ut från köket in i badrummen o tvättstugan, vilket var mindre lyckat. Jag fixade iordning fläktmotorn och byggde en enkel tyristorstyrning till den och hittade ett bra lågt varvtal där jag hade ett grundflöde från badrummen samtidigt som det var tillräckligt med luftflöde ut för att kunna sätta igång köksfläkten utan att luften tog fel väg. Denna lilla lösning har funkat bra tills nu då alltså.
 
Den typen av fläktmotor har ofta en transformator nere i kåpan för att på så sätt varvtalsreglera motorn, vissa av dem gillar inte att köras via tyristor utan kan då bli för varma. Är det kondensatorn så kan du testa att "snurra" igång fläkten, drar den igång sakta så är det kondingen som är kass.
 
Som NetNut skriver, du kan prova att snurra igång motorn med strömmen inkopplad, om den då startar lätt så är det troligtvis kondingen som är slutkörd.

Det är en bra idé att provsnurra motorn först helt utan ström. Om den kärvar så har du ett mekaniskt fel att börja med.

OM motorn kärvar / har fastnat så kan det vara läge att ta isär den (eftersom den då ändå är att betrakta som skrot) för att se vad som hänt. Om lindningar ser skadade ut så bör du fundera på om det kan bero på din styrning. Om det däremot är ett lager som skurit eller nåt sånt så lär du väl kunna byta motorn utan att felsöka mer.


Men en spänningsskillnad mellan nolla och jord låter fel, du har väl styrningen mellan fas och motor?

Ett tips kan vara att koppla in en vanlig lampa ("vanlig" eller 230V-halogen) istället för motorn och prova att ratta med dimmern.

Förresten, eftersom du inte verkar vara rädd för att fixa-dona så kan du ju kanske överväga att titta i spisfläkten och se om du kan dra ut en kabel som ger ström när den fläkten är påslagen, och låta den driva en kontaktor som ger full fart åp "husfläkten" (sen när du fixat felet alltså).
 
tack för svar.
jag har provsnurrat motorn utan ström och den snurrar lätt, bytte själv lager i den för ca 1-2år sedan. Har inte tänkt på att snurra den med spänningen på, ska testa det. En kondensator är ju enkelt att byta om det nu är den.

Den där spänningsskillnaden mellan nolla å jord kan jag inte förklara, kan ha varit brott på jorden mellan dimmer o motor men det bör vara rättkopplad, styrningen sitter ju iaf mellan fas å motorn. Tog bort dimmern och drog 230 direkt till motorn för att testa men det hjälpte inte.

Ska testa dimmern med en vanlig lampa å se om den funkar som den ska...

Det där med att kunna styra fläktmotorn via spisfläkten hade ju vart guld, men känns lite krångligt. Vill ju ha ett grundflöde hela tiden och en varvtalsökning när spisfläkten är igång.
 
Har du mätt spänningen vid motorn?
Spänningen mellan N och PE är inte bra och måste undersökas om det är avbrott på N eller PE.
 
Kör gärna "lamptestet" direkt vid fläktmotorn, om du vill med fläktmotorn inkopplad samtidigt som lampan. Fast nu när du skriver att du provat att köra 230V direkt till motorn så måste det ju nästan vara fel på motorn, om det inte är något knas med kablarna.

Du kan ju också prova att koppla loss inkommande fas och nolla på motorn och provköra den med en lös nätsladd (till en skarvsladd). OBS: se till att skyddsjorden blir vettigt ordnad då, speciellt om luftkanalerna är av metall (vilket de borde vara när spisfläkten är inblandad).

Om du inte vill skriva inne i spisfläkten så kan du sätta upp en trappomkopplarknapp i närheten av spisen, med ett läge för att fläkten matas genom "dimmern" och andra läget för att den får full fart (eller om du vill genom en annan dimmer ställd på högre hastighet).
 
Kondensatorn är troligen paj. Pga tyristorstyrningen dör den i förtid. Jag har inte gått till botten med problemet, men jag har sett det tidigare.
 
yxis skrev:
Förresten, eftersom du inte verkar vara rädd för att fixa-dona så kan du ju kanske överväga att titta i spisfläkten och se om du kan dra ut en kabel som ger ström när den fläkten är påslagen, och låta den driva en kontaktor som ger full fart åp "husfläkten" (sen när du fixat felet alltså).
Varför vill man göra så?
 
D
mexitegel skrev:
Varför vill man göra så?
För att inte riskera att trycka ut matos bakvägen till badrummet?
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
... eller omvänt för att i "grundläget" inte behöva ha så mycket fart på "husfläkten" att man inte får matos i badrummet.


Vad som egentligen är bäst, framförallt grundvarvtalet, är egentligen en fråga för en ventilationsdel av forumet.
 
Löste du det?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.