Har en kombinationsugn från ikea NUTID MWC6 i vårt nya kök.
Fläkten låter inte som ett reaplan men väldigt mycket högre än vad vi väntat oss. Efter att använt mikrofunktionen i 2 minuter går fläkten i närmare 30 minuter...
Köpte allt annat i köket (köksfläkt ock diskmaskin) efter att de skulle vara så tysta de bara gick att få men insåg inte att ugnen skulle vara oljudsmaskinen nr 1. Funderar på att reklamera den, verkar som vissa haft framgång med det.

Min fråga är hur det är med andra kombinationsugnar av andra märken, hur mycket låter deras fläkt och går den överhuvudtaget igång efter att bara kört mikrofunktionen?
Finns det några mätvärden? Har inte hittat det i några specifikationer.
 
Jag har visserligen ingen kombiugn, bara den enklaste modellen av IKEAs vanliga ugnar.

Men där är samma fenomen: Efter användning står fläkten och surrar "i evighet".
Jag slår ofta av säkringen till ugnen för att slippa surret (har matplats alldeles brevid).
 
Gäller detta andra fabrikat än just IKEA också? Vi är i stånd att köpa nya inbyggda vitvaror och är allergiska mot onödiga fläktljud. Vill inte ha en brummande fläkt i örat när man sitter och äter middag...

/Steve
 
Har inte en kombinationsugn men en relativt ny inbyggnadsugn från siemens. Fläkten går efter att man stängt av ugnen. Vet inte hur länge men det beror på att den är så pass tyst att jag inte tänker på den om jag sitter vid middagsbordet ganska nära ugnen. Tror man måste lyssna aktivt om man ska höra den när man har radion igång i köket samtidigt.
 
Skall bygga ett nytt kök och inbyggnadsbar kombiugn står på listan. Tidigare erfarenheter av IKEAs variant från whirpool är inte så positiv. Fläkten låter på tok för mycket och går inte att stänga av förrens efter 10 minuter. Borde vara enkelt att göra om så fläkten går med reducerad hastighet och bara så länge det behövs för att kyla höljet.... Nått för IKEAs produktutvecklare....

Vad har ni för erfarenheter? Vikja modeller från vilka tillverkare kan ni rekommendera? Och vilka skall vi undvika?
 
En vanlig enkel mikro blir ju inte varm all, utom den indirekta uppvärmning den får från matvarorna inuti.
Så där finns inget skäl för efterkylning, och så fort ugnen sängs av stannar ju fläkten också.

Detsamma borde ju gälla för en kombiugn som bara körs med mikrofunktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.