hej" tänker göra om i köket och då sätta en spiskupa fläkt. problemet är att jag har fläkt i skorstenen som styr ventilationen. och sådana fläktar kostar runt 6-10000 så det blir något dyrt!.

Min fråga är kan kan sätta ditt en kolfilterfläkt och kapa vent-röret och sätta på ett sådandärt justerings lock som finns i badrum...kan detta funka utan att störa ventilationen. ::)
 
nej.. det var enbart för kostnaden.........
 
hmm jag var nog lite otydlig, fläkten i skorstenen har jag redan och då sköter om vent.

det var själva spis fläkt kupan som ligger på 6-1000

därav frågan ang kolfilterfläkt istället ;D
 
Fläkten i skorstenen suger den både badrum/tvätt m.m. och köksfläkten ?
I så fall skall du ha tag i en köksfläkt/kupa med "Alliance"-styrning. Kostar en slant (om man vill ha en sådan där rostfri sak) med då bibehåller du funktionen.
Köper man en "Alliancefläkt" i vanligt utförande (en sådan som monteras under ett köksskåp) så tror jag den kostar max 2500:-.

Hade du tänkt sätta dit en sådan där rostfri kökskåpa med "skortsen" ?

Allternativ är som du säger att sätta ett frånlusftdon i hålet och en kolfilterfläkt.
Tänk då bara på att du måste sätta någon ny form av hastighetsreglering på fläkten i skorstenen, sätter du den på fullfart så kommer du kyla ut huset.

Måste bara även säga det att många av dom här billiga "snygga" rostfria fläktarna för ett jädra massa oljud på fullfart och ofta är svår att rengöra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.