Hej

Är inne på att skaffa Fläktkonvektorer när jag byter till luft/vatten. Har någon tips på vattenburen konvektor som går att styra via mobilen?/ fjärrkontroll Alla jag hittat har en kontroll på själva elementet bara.

Samt måste alla fläktkonvektorer anslutas med fyra rör om de ska kunna kyla och värma? Eller kan man ha två rör som växlar mellan varmt/kallt vatten?
 
Man kan köra med 2 rör men då får man använda en värmeväxlare som växlar över kylan från brine vätskan till radiator vätskan.
 
Går väl inte få kyla från luft vatten ?
 
Missade att det var luft vatten men det finns såna med kyl funktion och antar att dom kyler via rad vattnet.
 
M
Om jag googlade rätt så finns det LVVP som kan kyla med en extra kylmodul i alla fall.
 
S smurfen72 skrev:
Man kan köra med 2 rör men då får man använda en värmeväxlare som växlar över kylan från brine vätskan till radiator vätskan.
Okej, har du någon länk till en sådan historia?
 
J jacha skrev:
Okej, har du någon länk till en sådan historia?
Man använder en helt vanlig värme växlare vid 2 rörs fläktmonvektor om man vill kunna både kyla och värma med och så gör man för att kyla från en bergvärme anläggning brukar tas ut från brinen vilket är spriblandningen som cirkulerar i borran och den enda strömmen som går åt är till cirkpump samt fläktkonvektor vid kyla med luft vatten är det kompressorn som fixar kylan i det här fallet med kyla från luft vatten vp är den inte nödvändig dom kyler via radiator vattnet.
 
S smurfen72 skrev:
Man använder en helt vanlig värme växlare vid 2 rörs fläktmonvektor om man vill kunna både kyla och värma med och så gör man för att kyla från en bergvärme anläggning brukar tas ut från brinen vilket är spriblandningen som cirkulerar i borran och den enda strömmen som går åt är till cirkpump samt fläktkonvektor vid kyla med luft vatten är det kompressorn som fixar kylan i det här fallet med kyla från luft vatten vp är den inte nödvändig dom kyler via radiator vattnet.
Vad menar du med VP?

Men jag gissar att man behöver ha isolerade rör hela vägen fram till fläktkonvektorn?
 
Vp=värmepump. Kondens isolerade rör ska det vara hela vägen.
 
S smurfen72 skrev:
Vp=värmepump. Kondens isolerade rör ska det vara hela vägen.
Okej, jobbigt mina radiator rör går i grunden förutom till övreplan.

Kan man göra något fiffigt sätt så att man stänger de på t.ex nedervåningen sommartid och bara kör de på övre plan om man byter de till isolerade rör uppe? Är ju inte så kul att riva upp grunden för att byga radiator-rör.
 
Enklast är väl bara att stänga bort de radiatorer som ej ska få kallt vatten till sig man kan enbart kyla via de som har kondens tråg annars blir det problem.
 
S smurfen72 skrev:
Enklast är väl bara att stänga bort de radiatorer som ej ska få kallt vatten till sig man kan enbart kyla via de som har kondens tråg annars blir det problem.
Okej men kan jag använda de rören som går i plattan och bara isolera dem över plattan så att säga?

Stänga bort? Menar du på vredet på radiatorn?
 
Staffans2000
I plattan är de redan isolerade. Iallafall från kondens.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
I plattan är de redan isolerade. Iallafall från kondens.
Du menar att cementen fungerar som isolering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.