Har precis fått en FCW22VL Fläktkonvektor installerat hos mig, jag får ingen cirkulation på vattnet kontaktade rörläggaren, som misstänkte att elektrikern kanske har kopplat in den fel. Försökt att nå honom utan något svar, postar en bild här så kanske man kan få något tips.
 
  • Öppen FCW22VL fläktkonvektor visar elektriska anslutningar och schema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O order skrev:
Har precis fått en FCW22VL Fläktkonvektor installerat hos mig, jag får ingen cirkulation på vattnet kontaktade rörläggaren, som misstänkte att elektrikern kanske har kopplat in den fel. Försökt att nå honom utan något svar, postar en bild här så kanske man kan få något tips.
Eftersom det 2 st plintar som inte är inkopplade, så misstänkte röris att det sitter en elektrisk termostatventil i konvektorn
 
Som jag läser schemat så finns det även i pump i konvektorn som styrs av en kontaktor vilket innebär att det bör ligga spänning på både "Pump" och "WCV"-plintarna för att den ska hoppa igång.

Sen kan du lära elektrikern att inte skala trådarna så långt och att klamra kabeln 😉
 
mexitegel mexitegel skrev:
Som jag läser schemat så finns det även i pump i konvektorn som styrs av en kontaktor vilket innebär att det bör ligga spänning på både "Pump" och "WCV"-plintarna för att den ska hoppa igång.

Sen kan du lära elektrikern att inte skala trådarna så långt...
Han var otroligt stressad när han var här, för själva fläkten går igång men får ingen cirkulation på vattnet.borde han dragit fram en ledare med fler trådar då?
 
Det beror ju på hur man vill styra konvektorn. Behöver den inte styras borde det räcka att bygla till rätt plintar.
 
R
mexitegel mexitegel skrev:
Som jag läser schemat så finns det även i pump i konvektorn som styrs av en kontaktor vilket innebär att det bör ligga spänning på både "Pump" och "WCV"-plintarna för att den ska hoppa igång.

Sen kan du lära elektrikern att inte skala trådarna så långt och att klamra kabeln 😉
Jag tror att det är tvärtom, att konvektorn har en utgång som kan styra en cirkulationspump. Så är det i.a.f. på de konvektorer jag sett.

O order skrev:
Han var otroligt stressad när han var här, för själva fläkten går igång men får ingen cirkulation på vattnet.borde han dragit fram en ledare med fler trådar då?
Ingen kan svara på dina frågor med den lilla information du ger. Och varför ska du med hjälp av byggahus lösa detta? Du har haft hantverkare hemma som borde lämnat en fungerande installation. Ring tillbaka dem så får de lösa sina problem.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag tror att det är tvärtom, att konvektorn har en utgång som kan styra en cirkulationspump. Så är det i.a.f. på de konvektorer jag sett.
Då borde den utgången väl varit potentialfri på två plintar?
EDIT: Manualen verkar finnas här: https://www.rinkabyror.se/files/dokument/Montageanvisning FCW.pdf men där är inte ventilen med i kopplingsschemat ?!
 
Redigerat:
R
mexitegel mexitegel skrev:
Då borde den utgången väl varit potentialfri på två plintar?
Kanske. Men att det skulle sitta en cirkpump inuti konvektorn låter väl ändå ännu mer osannolikt. Jag har aldrig sett det.

EDIT: Det ser ut som om det är en pump inritad i schemat så jag kan ha fel. Men det borde inte vara en cirkulationspump tycker jag. Kan det vara en dräneringspump för kondensvatten?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Se min edit ovan.
 
R RoAd skrev:
Kan det vara en dräneringspump för kondensvatten?
Den borde ju vara styrd av en intern flottör kan man tycka.... :)
 
R RoAd skrev:
Jag tror att det är tvärtom, att konvektorn har en utgång som kan styra en cirkulationspump. Så är det i.a.f. på de konvektorer jag sett.


Ingen kan svara på dina frågor med den lilla information du ger. Och varför ska du med hjälp av byggahus lösa detta? Du har haft hantverkare hemma som borde lämnat en fungerande installation. Ring tillbaka dem så får de lösa sina problem
R RoAd skrev:
Jag tror att det är tvärtom, att konvektorn har en utgång som kan styra en cirkulationspump. Så är det i.a.f. på de konvektorer jag sett.


Ingen kan svara på dina frågor med den lilla information du ger. Och varför ska du med hjälp av byggahus lösa detta? Du har haft hantverkare hemma som borde lämnat en fungerande installation. Ring tillbaka dem så får de lösa sina problem.
Jag ska jaga tag i elektrikern, jag var bara nyfiken vad som kunde vara orsaken, jag skulle aldrig röra i någon el installation för jag har otrolig respekt för el. Konvektron är kopplad till bergvärmen och jag styr den via fjärrkontroll, men som sagt att det rörelsen som misstänkte att det satt en elktrisk termostatventil i den, eftersom hannknte får någon cirkulation i den, sen kabelntog jag på mig att klamra fast, så det är mitt fel
 
Elkopplingsschema för systempump och konvektor inomhus med automatsäkring och kontaktor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enligt manualen är pumpen den externa "systempumpen" så jag tolkar det som att konvektorn kan efterfråga flöde (ifall det inte redan finns).

Vad styr flödet till konvektorn så som installationen ser ut idag?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
Enligt manualen är pumpen den externa "systempumpen" så jag tolkar det som att konvektorn kan efterfråga flöde (ifall det inte redan finns).

Vad styr flödet till konvektorn så som installationen ser ut idag?
Den är kopplad direkt till lin bergvärmepump ä, precis som en vanlig radiator
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
O order skrev:
Den är kopplad direkt till lin bergvärmepump ä, precis som en vanlig radiator
Spontant skulle jag tro att elen är okej.

Där är troligtvis en ventil i konvektorn för att styra flödet genom denna, men det är spontant nog rörisens jobb att hålla koll på hur den fungerar.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Hmm, VL ska innebära att den är:
VL Version utan ventil. Microprocessorstyrenhet
Jag tolkar det som att man ska ha en extern ventil för att styra flödet.


Men då borde det vara fritt blås genom pumpen 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.