Ska installera en fläktkonvektor i källaren, nuvarande radiator system har 0,9 bar tryck. Men fläktkonvektorn får endast ha 0,6 bar in. Ska jag sätta en tryckregulator på inkommande rör till fläktkonvektorn? Eller behövs även på utgående rör?

Enplanshus med källare så jag behöver säkert 0,9bar för radiatorerna på markplan.
Fläktkonvektor: Jula 416-087 Anslut 4350w.
Thermia atria optimum luft/vatten VP.

Tacksam för tips!
 
Var står det kravet? Letade på webben men hittade inget i någon manual.

Men om du måste börja krångla med det så tror jag du lika gärna kan köpa en annan konvektor som tål ditt systemtryck.
 
Det står i dokumentationen på julas hemsida.

Eller ska man prova att dra ner systemtrycket och kolla om det funkar med 0,6 bar?
 
Jag har samma modell i min källare och kör med ca 0.8 bar och det är inga problem.. Huset är på tre våningar så har du bara två kan du säkert dra ner på trycket lite utan problem, men den kommer säkerligen funka med ditt tryck också..
 
Jag skulle inte köpa någonting som bara klarar 0,6 bar! Felskrivning? 6 bar (pn6) är mycket mer rimligt!
 
  • Gilla
T.lindberg
  • Laddar…
Det står nog 0,6MPa vilket är ca 6bar. Kolla dokumentationen igen.
 
  • Gilla
T.lindberg
  • Laddar…
Verkar som jag läst lite för fort i manualen...

Utdrag ur manual:
• Observera att min vattenflöde genom fläktkonvektorn är 0,12 l/s och maximalt tillåtet vattentryck är
0,6MPa.

Alltså 6bar då ju, tack k28rasmus!
Och askeholst...
 
Behövs dräneringen vid enbart värmeläge?
 
nej, den är till för kondensen vid kyldrift
 
  • Gilla
T.lindberg
  • Laddar…
Dränering behövs bara om du pytsar in kylvatten.
 
  • Gilla
T.lindberg
  • Laddar…
Utdrag ur manual:
Anläggningen skall anslutas till jordat eluttag (230V/50Hz, 10A)överspänningsskydd och
jordfelsbrytare.

Har jordfelsbrytare och automatsäkringar i centralen, vad menar de med överspänningsskydd? Enbart för åskans skull? Överslag till vattenledningarna till radiatorerna då eller?

Min tanke är att: i och med att det är monterat en jordad stickkontakt, så borde elinkopplingen vara: "plugga in och kör!"
 
Låter som en klassisk friskrivming... Så kan man inte kräva någonting om just det osannolika skulle ske! Men Kaj är inge vidare på el...
 
Jag har inte riktigt förstått - tjänar man verkligen på att köra en sådan här istället för ett par radiatorer?
 
Installationskostnaden blir ju lägre. Nackdelarna är ju ljudet och draget...
 
Nu är fläktkonvektorn installerad, den funkar utmärkt. Nästan för varmt i källaren. Ha ha...

Kan varmt rekommendera denna produkt!
 
  • Gilla
rca1959 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.