Har ett garage med golvvärme på ca 85kvm.
Kommer vintertid ha ca 5-10 grader. Den gången i veckan/varannan vecka jag vill ta in en bil och mecka lite så skulle jag vilja kunna blåsa på under några timmar med lite extra värme.

Hur kommer en värmepump klara en fläktkonvektor som vill ha en massa energi under några timmar?
 
Normalt har en värme pump inte massor med effekt över men det är klart det kommer att bli värmare i garaget om du kör med en fläktkonvektor som kan leverera överskottet från vp ca 3-4 kw . Men det gäller antagligen att kunna reglera flödet över fläktkonvektorn så den inte kyler för mycket så resten av huset blir kallt och det är nog bra om vp jobbar mot en arbetstank så vp får konstant flöde fast man stryper konvektorn.
 
smurfen72 skrev:
Normalt har en värme pump inte massor med effekt över men det är klart det kommer att bli värmare i garaget om du kör med en fläktkonvektor som kan leverera överskottet från vp ca 3-4 kw . Men det gäller antagligen att kunna reglera flödet över fläktkonvektorn så den inte kyler för mycket så resten av huset blir kallt och det är nog bra om vp jobbar mot en arbetstank så vp får konstant flöde fast man stryper konvektorn.
En enkel ventil på röret från värmepumpen till konvektorn som stryper av om den blir kallare än xx grader? Skulle det vara enkelt och fungerande.
 
Problemet är ju att man inte vet vilka grader. Rramledningen ändras ju efter utetempen samt hur mycket effekt vp har över för jag antar att du inte vill värma garaget med elspets.
 
smurfen72 skrev:
Problemet är ju att man inte vet vilka grader. Rramledningen ändras ju efter utetempen samt hur mycket effekt vp har över för jag antar att du inte vill värma garaget med elspets.
Tänkte på vattnet ut från pumpen till konvektorn.
Blir det kallare än xx grader ska den slå ifrån så det inte går så kallt till huset.
Men det kanske inte funkar så enkelt?

Att gå på tillskottsel om det behövs är okej. Jag tror jag tjänar på att de stunder jag behöver ha lite varmare så bränner jag på värme. Sen slår jag av och låter den gå ner i 5-10 grader som golvvärmen ger. (via värmepumpen också så klart)
 
Så enkelt är det nog om du vet vilken temperatur du vill ha till huset. Men om inte elspets gör så mycket är det bara att köra på med fläktkonvektorn elspetsen ser till så att inte huset blir för kallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.