Hej,

Vi är på gång med renoveringar i källaren och funderar på att byta ut ett element mot en fläktkonvektor (Aircoil Omnia UL36) samt en nyinstallation med en UL36 för att få upp värmen en aning och då främst i tvättstugan.

Vi har nu färrvärme och har dränerat/isolerat källaren med 100mm isodrän samt isolerat grunden med isogrund 80mm tjocka.

Vad tror ni kan vi ha fläktkonvektorer för att få upp värmen i källaren och behöver man tänka på något speciellt när de kopplas in på fjärrvärme? Behöver man tex dra el till elementen? Svårt att installera så det lär kosta ganska så mkt att anlita för att koppla in dem?

Vad kan det tänkas bli för extrakostnad/mån om man installerarar 2 fläktkonvektorer?

/Kristina
 
Hej!

En fläktkonvektor är inte svårere att montera än ett vanligt element så det lär väl inte koste mer än att montera 2 vanliga radiatorer. Ja de ska ha el til fläkten, den har som std. väl ca. 1,5 m sladd med vanlig stikprop. Jag har själv 5 stk. UL 11 samt en UL 16 och är mycket nöjd med dom.

Henrik
 
Tack för svar. =)

Kanske missförstod i en annan tråd jag läste men fick för mig att det behövdes något speciellt till elementet när man har fjärrvärme inkopplat.

Lät ju smidigt med vanlig stickpropp, dår får svärfar fixa fram uttag vid elementen. =)

Har du märkt någon stor skillnad på elräkningen sen du koppla in dina fläktelement? Hög ljudnivå på dem, hittar ingenstans där det står dB på respektive fläktkonvektor.

Får hoppas på snabb leverans från Rinkabyrör.

/Kristina
 
Hej Savanna

Jag kan ingenting om fjärrvärme men jag skulle tro att det som är på "din" side av värmeväxleren fungerar som en vanlig vattenburen anläggning, altså ingenting xtra behövas
MEN jag kan ha fel där. Det du behövar är termostat, returventil samt anslunningsdetaljer. Men ska du anlita nogon til att montera så kolla med dom innan du beställer hos Rinkaby
for det är inte als säkert din vvs kille vil installere grejor som du har köpt själva.
Aircoil omnia har 3 steg på fläkten och kör du den på 1 hörs den i princip inte als, på fult ös drar fläkten 38w så på steg 1 drar den väl som en lågenergi lampa, det kommer inte synas på din elräkning.

Henrik
 
Varför inte sätta in vanliga element (som inte brusar, drar ström och inte har en fläkt som stannar om några år)?

Protte
 
Vi har vanliga element i källaren idag men de ger ingen värme alls. Vill att det ska bli mer rörelse på luften i källaren därför tänker vi testa en fläktkonvektor. Har ett tag funderat på att sätta in en luft/luft värmepump men jag tycker inte det finns någon bra placering i vår källare till det. Var mest nyfiken på hur högt dem lät, eftersom det är i källaren spelar det inte allt för stor roll. Får sätta den på låg om den skulle störa medans vi tittar på film i kommande "biorummet", alt höja volymen på filmen. ;-)

Om fläkten går sönder om några år får vi väl laga/byta den eller om det inte går och vi varit nöjda så får vi köpa en ny fläktkonvektor eller söka oss efter annat alt. =)

Henrik: vvs killen kommer om drykt två veckor till oss och ska bla dra för inkommande vatten så jag hade tänkt fråga honom om konvektorerna från Rinkaby då och se vad han säger. Har på en vvs firma fått pris på 5200:- för en konvektor men det priset lär ha höjts. På rinkaby kostar liknande nu 4200:-. Hoppas du har rätt ang fjärrvärmen, vore toppen isf. Vvs killen lär ge mig svaren när han kommer. Tack för svaret ang kostnad, då behöver jag inte oroa mig att det ska dra iväg allt för mycket uppåt på elräkningen.

Tack så mycket för svaren.
 
Om nuvarande element inte ger någon värme kommer väl inte ett fläktelement att ge värme heller.

Det kan vara så att när det är varmt ute med 25(eller mer) grader så stänger hela värmesystemet av sig men källaren som ligger nere i jorden skulle egentligen behöva att värmen var på.

Prova att ställa en fläkt i källaren ( en sådan för 149 spänn på Jula/Rusta/CO) och se om det blir bättre.
Kommer det inget varmvatten i rören så hjälper ingen fläkt.

Protte
 
Alltså det är klart de ger värme, överdrev nog mitt svar lite just på den punkten. =) Nu på sommaren är det bra i källaren svalt och skönt som man vill ha det. Men på vintern är det inte mer än 16 grader i källaren. Vill som sagt att luften ska cirkulera i källaren och då hjälper inte ett vanligt element oss.

Så nu kommer vi testa dessa element, är inte så att hela vår ekonomi blir körd i botten för ca 10 000:- som det troligen kommer sluta på. Är vi inte nöjd så byter vi till något annat vid ett senare tillfälle.

Killen på vvs firman jag pratade med förut sa att de satt in flera fläktkonvektorer i källare och att folk varit nöjda. Så jag hoppas att även vi blir nöjda. Sen kanske det inte räcker med 2st men det lär vi ju märka.

Förstår absolut vad du menar och just nu är det lönlöst att ställa en fläkt där då vi inte har någon direkt värme på elementen under sommaren. Och jag vill ha dem insatt nu när vi ändå ska putsa till väggarna i källaren. Är väl lite tjurig, men känner att det är värt att testa dessa fläktkonvektorer.

/K
 
Har ni bara 16 grader i källaren så har ni för små och få element, med större element får ni varmare och luften cirkulerar.

Ni verkar ha bestämt er och vill prova livets lotteri och konvektorindustrin behöver få sälja.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.