Y
Jag funderar på att värma mitt garage med en fläktkonvektor kopplat till bergvärmen, men så undrar jag ifall dessa verkligen gör någon nytta under dom korta stunder bergvärmen pulserar ut värme?
Min golvvärme hinner inte bli varm med undantag när det är riktigt kallt ute och bergvärmen värmer längre tider.

Stänger konvektorn av sin fläkt när det inte är någon värme eller vill man ha konstant rotation på luften?
Eller är jag tvungen att drastiskt öka volymen och få ett konstantflöde med värme?
Eller kan jag lika gärna ta en vanlig radiator?
 
Redigerat:
Värmepumpen strävar efter att hålla en viss medeltemperatur på vattnet. Kyler du vattnet mer med fläktkonvektorn så kommer värmepumpen att gå mer och oftare.
 
useless useless skrev:
Värmepumpen strävar efter att hålla en viss medeltemperatur på vattnet. Kyler du vattnet mer med fläktkonvektorn så kommer värmepumpen att gå mer och oftare.
Detsamma gäller ju om man installerar en vanlig radiator. Även den har ju som funktion att kyla vattnet och avge värmen till rummet som ska värmas. Då att pumpen får gå mer är ju inget konstigt. Plötsligt är det mer yta/rum som ska värmas upp.

Jag hade valt vanlig radiator alla dagar i veckan om plats finns. Ljudlös och går aldrig sönder. T.ex. Purmo har excel-filer där man kan få fram avgiven effekt vid olika storlekar och framledningstemperaturer så att man ser att tänkt radiator är tillräcklig.
 
Har fläktkonvektor i garaget, har funkat i 21 år + en Elbjörn på 3kw som styrs med termostat när bergvärmen inte orkar eller jag behöver mekar temp i garaget.
 
Jag har fläktkonvektor i garaget, det funkar bra. Ser man på tempen så svänger den, som du säger, efter pumpens start o stopp, dock inget jag märkt eller störs av
Graf över temperatur- och luftfuktighetssvängningar i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.