Idag tittade jag in i fläktkanalen och såg att slangen är trasig. Troligen har den blivit klämd när den sattes dit.

Det är bara ett par decimeter in till murstocken där slangen är slut, men jag kommer inte åt utan att riva ner överskåpet intill och det ingick inte riktigt i planen...

Min ide var att köpa en ny slang och trä in löst inuti den befintliga, så att den går hela vägen in i murstocken. Går det ens, eller är det för styvt?

Är det något sånt här jag ska ha i så fall?
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ven..._RWCalLoM2CZCKse1BunGEOItm6MehBsaArupEALw_wcB

Ventilationsrör kopplat till slitet flexibelt rör i vägg, behov av reparation eller underhåll, damm och skräp synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@
G Genomklok skrev:
Idag tittade jag in i fläktkanalen och såg att slangen är trasig. Troligen har den blivit klämd när den sattes dit.

Det är bara ett par decimeter in till murstocken där slangen är slut, men jag kommer inte åt utan att riva ner överskåpet intill och det ingick inte riktigt i planen...

Min ide var att köpa en ny slang och trä in löst inuti den befintliga, så att den går hela vägen in i murstocken. Går det ens, eller är det för styvt?

Är det något sånt här jag ska ha i så fall?
[länk]

[bild]
Även om det skulle gå så blir ju diametern mindre och kanske får du inte ut tillräckligt mycket luft...
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
det är bättre om du river bort detta gamla och skaffar ett rör som du får in i murstocken
 
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Det är lite krångligt bara, kommer inte åt ordenligt. Från fläktskåpets sida går slangen nu först utmed väggen, sedan uppåt och sedan in i väggen med 90 graders svängar. Total längd är alltså ca 30 cm.

Kan jag ens få in ett rör där? Hörnet som sticker fram i bilden (med lite brunt på) är nästa skåps överkant, vilket också inkräktar på utrymmet...
 
Går det inte skarva med en nippel och två slangklämmor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.