har efter lite bollande bestämt att skippa kolfilter fläkt i vårt nya kök o dra upp en ny kanal för fläkten rakt ut genom taket...e dessvärre helt kas på detta me ventilation..
1 vilken dimension ska jag ha på rören o vilka rör?
2 behöver dessa isoleras?
3 hur tätar jag mot teglet på yttertak?
4.E det nåt annat jag behöver ?
 
Rör till köksfläkt är sk. "spirorör" av plåt. brukar vara 120 eller 160mm, får du plats med 160mm så ta det. Finns speciella huvar till taket med all tätning som behövs. TIllverkas för att passa till olika fabrikat av takpannor. Ev. måste du få en specialtillverkad av plåtslagare.

Det finns massor av krav som skall uppfyllas, framförallt av brandskyddsskäl. Röret skall brandisoleras, antingen med 30mm stenull (finns som färdiga mattor man drar runt röret med ståltrådsnät som håller det på plats. Eller så måste röret gå in en gipskanal. Brandisoleringen skall gå ända upp till takstosen.

Tanken är att det skall kunna brinna med full blåslampa i röret i 15 minuter utan att elden sprider sig till andra delar av huset. Kravet är högre på vissa platser, beror på utryckningstiden för brandkåren. Kolla med lokale sotaren vad som gäller.

Det finns flexibla "slangar" av metall i spirorörssystemet, de är tydligen inte godkända för just kökskanal (tror att de är gjorda av metall som smälter vid för låg temp.).

Isoleringen är även avsedd att förhindra kondens i röret, om röret ex, passera genom en kall vind.

Om du har mer än en krök på röret så måste det finnas en renslucka vid krökarna.
 
En sak till, ofta har man ju en plastslang sista biten för ansltning av fläkten. Det är OK, men den måste gå i ett utrymme som går att öppna snabbt utan verktyg, den skall sitta med slangklämmor med snaböppning (alltså inte skruvade, båda typerna finns att köpa, men skruvvarianten är inte godkänd).

Tanken är att om det börjar brinna i köksfläkten så skall man med ett snabbt handgrepp kunna slita bort slangen så att inte elden sprider sig upp i spiroröret.

Hur många som sedan verkligen skulle komma på att göra det i verkligheten är ju en annan sak.
 
ok tack får kolla up det där me huvarna..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.