Hej,

har ett swegon casa R3 ftx-aggregat hemma i köket. Har varit in och kollat manualen för inställning av fläkthastighet beroende av vilket luftflöde jag ska ha. Huset är på 91 kvm vilket ger ett flöde på ca 38 l/s om man ska rätta sig efter boverkets minikrav på 0,35 l/sm2. Det jag inte blir klok på är hur jag ska läsa diagrammet och på så sätt bestämma min fläkthastighet för till- resp frånluft. Tryckdifferensen känner jag inte till. Har inställt på tilluft 60% och frånluft 65% idag, är det rätt injustering?

Någon som har input att komma med?

Vänligen,
Jonathan
 
  • Diagrams över till- och frånluftsflöden med tryckfall och fläkthastigheter för ett ventilationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man behöver mäta luftflödet vid de olika donen. Varje don kan behöva justeras för att få rätt flöde där. Kan bli flera varv av mätningar och justeringar. Det går att hyra luftflödesmätare från t.ex. Soliduct.
 
  • Gilla
Jonathan Westling
  • Laddar…
J Josth skrev:
Man behöver mäta luftflödet vid de olika donen. Varje don kan behöva justeras för att få rätt flöde där. Kan bli flera varv av mätningar och justeringar. Det går att hyra luftflödesmätare från t.ex. Soliduct.
Okej tack för svar. Det är injusterat av förra ägaren som byggde huset men jag upplever att det är varmt inne även om jag drar ner uppvärmningssystemet. Ska kolla om det blir svalare om jag stänger av eftervärmen, det är väl den som gör att frånluften värmer upp tilluften?
 
Det är värmeväxlaren i FTX-aggregatet som överför värmen i frånluften till tilluften. Brukar finnas ett sommarläge där det bara ventileras utan värmeåtervinning. Åtminstone tidigare kunde man behöva plocka bort värmeväxlaren och ersätta med bara en plåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.