Håller på och räknar på en renovering av köket och har lite fläktfrågor. Jag har idag en katastrofal kolfilterfläkt som inte är tillräcklig. Visst borde fungera att göra hål i väggen för ett utsug så att vi kan ha en vanlig fläkt som jag upppfattar som mest prisvärda och effektiva? Det är ett friköpt radhus så det är jag som bestämmer ;)
 
tommib
Det bästa för att få ut os är väl sannolikt en fläkt som blåser ut allt, men det finns några hakar att ta hänsyn till. Jag kan inte reglerna i detalj men det finns ett minsta avstånd från utblåset till brännbart material. Detta kan ibland avhjälpas genom att dra ut röret några decimeter från väggen men beror lite på vad som finns utanför. Själva röret, eller imkanalen, måste också vara brandskyddsisolerad. Antingen lindar man brandisolering runt det (tror det är 30mm) eller så bygger man in det i gips. Det finns också regler för hur den får gå igenom väggar av brännbart material (tror att det är samma 30mm).
Tänk också på ventilationen i huset i övrigt. En köksfläkt som drar ut luft ur huset ändrar tryckförhållandena, så du måste tänka på hur det påverkar övrig ventilation. Har ni mekanisk frånluft, eller rentav FTX eller FVLP, måste du ta hänsyn till detta.
 
  • Gilla
Kefa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.