Hej

Har uppstått ett litet problem med min Atmos 40, verkar som om fläkten inte riktigt vet i vilket läge den ska vara, dvs. ett metalliskt klickande hörs från fläkten som styr pannan vilket i sin tur leder till att det pyreldas en del. Upptäckte problemet nyligen och skulle vilja höra ifall detta är något som man kan rätta till själv? Dvs bredvid fläkten sitter det en metallpinne mellan två skruvar den är inställd för att reglera sig mellan ett visst läge men det visar sig nu att den inte riktigt fungerar öppnar och stänger lite hur som hellst.
 
Hej!
Har tyvärr ingen lösning på ditt problem men är intresserad av att veta lite om din anl. då jag funderar på en atmos 35 el 40. hur stora tankar, antal iläggningar och hur ofta eldar du mm allt av intresse.
Tack på förhand / Peter
 
Mitt system fungerar bra, men tyvärr skulle jag har krävt en djupgående förklaring av installationen av tidiagre ägare innan jag köpte huset. Jag har ack.tank på 3000liter kopplade till min panna. På sommaren eldar jag ca 1 gång i veckan, enbart för varmvatten. På vinter (då allt fungerar) max 2 gånger per dag ifall det kryper ner mot omkring -10, runt 0 räcker det med 1 påfyllning för normal temp. inne och då har jag knappast ett väl isolerat hus. Vidare har jag laddomat, rökgastermostat och en separat inställningsapparat där jag mer i detalj kan ställa in nattsänkning, dagstemperatur osv.
 
Tack för inf.
Hur mycket stiger tempen på en fyllning i snitt.
Är 3000 lagom eller för mycket/litet för en atmos 40

Tack / Peter
 
Panntemp omkring 80 grader vid en eldning, 60 i ack.tank.

För at tuttrycka mig mer korrekt så gäller mitt problem luftsspjällets min och maxläge, jag har nu satt spjället i maxläge annars pyreldas det bara efetr som spjället hela tiden verkar växla mellan min och max därav det klickande metall ljudet, kan fläkten vara defekt? Dvs. inte gå för full effekt? Risken för att pannan blir för varm måste väl närmast vara obefintligt, även ifall denna säkerhetsdetalj är satt ur spel, tar lite mer kraft än en eldning att värma upp 3000 liter vatten, hoppas jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.