Hej! Jag har en baxi solo innova 30 som värmer 3 acktankar på totalt 2250 liter. Systemet har sett likadant ut i 2 år nu. I början hade vi aldrig problem med att fläkten stängde av under eldning men nu händer det oftare och oftare. Igår händer det och då hade inte ens tempen överst i acktankarna kommit upp i 50 grader men pannan går upp över 100 grader. Jag tänker att det borde vara något problem med termovaren som inte fungerar som den ska? Är det någon som har någon ide vad det skulle kunna vara och hur man skulle kunna felsöka detta?

Temperaturmätare upp till 120 grader Celsius, två strömbrytare, dammigt och använt kontrollpanelutseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Temp i pannan
Termometer visar cirka 60°C, på rostig yta och rörkoppling, fabriksmiljö eller verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Temp i toppen av acktankarna
Värmesystemkomponenter med rostiga rör och tre tryckmätare mot en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
temp i termovar
 
Är pumpen ställd på maxeffekt?
 
Redigerat:
Byt termostat. Den öppnar inte riktigt längre.
 
J Jaggatagga skrev:
Är pumpen ställd på maxeffekt?
Den är ställd på läge 3 alltså max testade läge 2 men då stängde fläkten av sig ännu snabbare.
 
B Bjober skrev:
Byt termostat. Den öppnar inte riktigt längre.
Okej i termovaren alltså? Den går att byta ut separat alltså?
 
H hugggos skrev:
Okej i termovaren alltså? Den går att byta ut separat alltså?
Jag har bara sett den på bild men skruvat laddomat som ska vara typ samma sak.
Det sitter i alla fall en termostat där och problemet du beskriver är typiskt för en förbrukad termostat.
Någon annan som skruvat termovar kanske kan bekräfta.
 
B Bjober skrev:
Jag har bara sett den på bild men skruvat laddomat som ska vara typ samma sak.
Det sitter i alla fall en termostat där och problemet du beskriver är typiskt för en förbrukad termostat.
Någon annan som skruvat termovar kanske kan bekräfta.
Okej tusen tack för input, jag ska se om jag kan hitta någon sån termostat och någon beskrivning av hur den är monterad.
 
H hugggos skrev:
Okej tusen tack för input, jag ska se om jag kan hitta någon sån termostat och någon beskrivning av hur den är monterad.
Inte exakt din modell tror jag men den ser ju lite ut som på en bil. Nr. 10.

Borde gå att komma åt genom muttern 7? Men du verkar ju inte ha ventilhandtaget för att stänga av vattnet. Byt oringen som sitter där med.
Explosionsritning av reservdelar till Termovar laddningsenhet med numrerade komponenter och detaljerad delslista.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.baxi.se/wp-content/uploads/2021/06/termovar_manual_se-hs-perifal.pdf
 
Om termometrarna stämmer så känns inte temperaturen in i pannan orimligt hög. Frågan är om pumpen går som den ska.
 
J Jaggatagga skrev:
Inte exakt din modell tror jag men den ser ju lite ut som på en bil. Nr. 10.

Borde gå att komma åt genom muttern 7? Men du verkar ju inte ha ventilhandtaget för att stänga av vattnet. Byt oringen som sitter där med.
[bild]

[länk]
Det ser ut som att det går att stänga av vattnet genom att skruva på småskruvarna på kopplingarna.
 
J Jaggatagga skrev:
Inte exakt din modell tror jag men den ser ju lite ut som på en bil. Nr. 10.

Borde gå att komma åt genom muttern 7? Men du verkar ju inte ha ventilhandtaget för att stänga av vattnet. Byt oringen som sitter där med.
[bild]

[länk]
Jag hittade en sprängskiss på min modell av termovar, så nu har jag beställt en ny termostat så frå vi se om jag får den på plats :)
 
A AG A skrev:
Det ser ut som att det går att stänga av vattnet genom att skruva på småskruvarna på kopplingarna.
Ja jag tror jag kan stänga av flödet med de små skruvarna på varje ingång.
 
D Daniel 109 skrev:
Om termometrarna stämmer så känns inte temperaturen in i pannan orimligt hög. Frågan är om pumpen går som den ska.
Okej, ja jag känner ju att pumpen går i alla fall och när jag ändrar läge på den så hoppar den till och kör snabbare långsammare. Men det betyder ju kanske inte att den fungerar som den ska, det får bli nästa sak att felsöka om inte termostaten gör att det blir bättre.
 
H hugggos skrev:
Okej, ja jag känner ju att pumpen går i alla fall och när jag ändrar läge på den så hoppar den till och kör snabbare långsammare. Men det betyder ju kanske inte att den fungerar som den ska, det får bli nästa sak att felsöka om inte termostaten gör att det blir bättre.
Passa på att göra rent ordentligt när du byter termostaten. Termostaten öppnar och stänger den runda brickan. Det brukar samlas lite rost, sot och/eller skräp som hindrar den från att öppna och stänga som den ska.
 
Hur får man in sot i radiatorvattnet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.