Jag använder mig av en kupéfläkt för bil som tidigare använts till en bensinvärmare. Den är på 12VDC och klarar de temperaturer som solfångaren kommer upp i. Fläkten varvtalsstyr jag med hembyggd PWM-teknik. Till- och frånslag av fläkten sköts av en hembyggd elektronisk termostat.
 
Kupéfläkt ! Det hade jag inte tänkt på. Gäller då bara att hitta någon som går att kombinera med ett 100mm rör på ett smidigt sätt.
Eller varför inte en vanlig kanalfläkt 220V AC som man styr genom ett 12V DC relä.
 
Kanalfläkt går säkert att använda om den klarar temperaturen och styrning med 12VDC relä lär väl också funka.
 
en fråga
varför måste en kanalfläkt klara temperaturen som kan komma ur den ?
fläkten kan ju lika gärna sitta på in sidan så den trycker in luft i fångaren istället och där är det ju inte så himla varmt

och skulle det inte kunna vara en tanke att använda en solcellsdriven fläkt ? för den ska ju ändå bara gå när solen skiner och när den inte matar längre så kommer inte heller solfångaren värmas nämnvärt heller

lite tankar baraa
 
Har min såsom tryckande in i fångaren iom att den alltid ger samma flöde när den går och att temperaturerna ofta hamnar över 80 grader. En radialfläkt med motorn på utsidan av fläkten hade klarat temperaturerna bättre förstås.
 
Används fläkten som tryckande så behöver den naturligtvis inte klara höga temperaturer. Jag har dock min radialfläkt monterad inomhus och den fungerar då som sugande fläkt. Kommer man upp i så höga temperaturer som 80 grader så bör man överväga att öka fläkthastigheten eller ha en kraftigare fläkt för att få bättre verkningsgrad.
 
Tyvärr. Gjorde kanalerna för trånga så tryckfallet är såpass stort att en fläkt med högre tryck och satt på sugsidan inte ökar luftflödet utan bara kräver upp till 180 watt x-tra pga att kanalerna i solfångaren blir ännu trängre och läckage i tätningar ännu större.Solfångaren är gjord i början av 70-talet och varit utsatt för många x-periment. bla försök till värmeväxling till vatten.
 
exerg-
skulle du kunna täta den så pass bra att du kan leda vatten i hela den eller blir det en massa rör du bakar in där eller vad är din tanke ?

och då kan det nog vara en tanke att bygga dig en ny då det verkar som de finns många som gjort egna med bra resultat här och på andra sidor
(skadar ju inte att ha flera solfångare ju ;) om det inte ser lustigt ut då)
 
J
Är det någon nackdel att trycka in lyft istället för att suga ut den ur SLF?
 
john .
det beror nog lite på men en del fläktar klarar inte att trycka lika bra som de klarar att suga och därmed får sämre flöde om det är högt motstånd i den och är den hembyggd och inte tät så kan det också läcka ut luft och tappa effekt så med

Men har man inte ett stort tryckfall och man kan få ett bra flöde så expanderar luften och den volym som kommer ut kan vara 20% mer än det fläkten matar in så det beror lite på
 
J
miry skrev:
john .
det beror nog lite på men en del fläktar klarar inte att trycka lika bra som de klarar att suga och därmed får sämre flöde om det är högt motstånd i den och är den hembyggd och inte tät så kan det också läcka ut luft och tappa effekt så med

Men har man inte ett stort tryckfall och man kan få ett bra flöde så expanderar luften och den volym som kommer ut kan vara 20% mer än det fläkten matar in så det beror lite på
Ok tack.

Tolkar ditt svar som att om lådan redan är överdimensionerad så spelar det mindre roll eftersom den värme som ändå kommer att tryckas genom kommer räcka.
 
Så klart :) varm luft expanderar och man kan få ökad effekt om man sätter fläkten på inloppet och kanske gärna överdimensionera fläkten en aning.
Viktigt är också att ha frånluft i rummet dit du skickar värmen från LSF, så att du inte trycker ut den varma luften i väggar och tak, med kondensation/mögel som resultat.

Ett tips för att täta LSF-lådan är att använda värmetålig silikon. Jag hittade billig sådan hos Biltema.
 
Angående placering av fläkt och värme samt frånluft mm.
Vore det inte smart att montera en tryckande fläkt inne i huset som trycker ut luften i solfångaren och inn igen i huset. Då får man inte problem med överskottsluft i huset och på vintern startar LSFen med en högre grundtemperatur.
 
J
Skärmflyg skrev:
Angående placering av fläkt och värme samt frånluft mm.
Vore det inte smart att montera en tryckande fläkt inne i huset som trycker ut luften i solfångaren och inn igen i huset. Då får man inte problem med överskottsluft i huset och på vintern startar LSFen med en högre grundtemperatur.
Så tänker jag göra.

Hoppas det blir lagom effekt annars så får man väl flytta på den eller öka frånluften i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.