K
Har använt en Pax fläkt, typ väggmonterad frånluftsfläkt till en rätt lång luftkanal av typ flexslang till köksfläkt, och den verkar inte fungera nåt vidare. Måste man ha en kanalfläkt anpassad för ändamålet till detta? Den blåser bra i fria luften men inte monterad. Fläkten sitter ungefär på mitten av en 8M lång kanal av flexslang med många böjar. Försöker använda den till att få bort värme från ett stort ljudisolerat dataskåp jag byggt. (tillluftsventil utifrån finns) Testade en 100mm 220V datafläkt också utan resultat.
 
T
Den orkar nog inte pg.a det tryck som behövs på 8 m veckad slang.
Fläktar funkar bäst som sugande, prova och sätt den längst ut på din 8 m slang innan du investerar i en kanalfläkt.
 
Av erfarenhet ifrån jobbet och diverse tester så klarar inte fläktar av typen "pax" speciellt stora tryckfall på varken tryck eller sugsidan. Jag rekommenderar att investera i en "riktigt" kanalfläkt. Dom finns ofta också i en liote kraftigare modell XL som klarar ett större tryckfall. Lycka till med försöket.
 
K
Ni har rätt, testade Pax fläktenpå sugsidan endast, utan nån större förbättring, sen testade jag den direkt på utsidan av dataskåpet, funkade inte ens riktigt bra då, (bättre, men inte tillräckligt), det sitter en 2 meters flex slang i krokar i dataskåpet som ljudfälla.
Nu har jag köpt en kanalfläkt med varvtalsstyrning, (gick loss på 1800Kr på K-Rauta)modellen för 125mm dia som klarar 325m3/h, slangen är 102mm så jag använder en adapter där. Skall testa detta i helgen.
Efter fläkten, bör jag fortsätta med 125mm eller kan jag använda 102mm? Antar att 125 ät bäst. Varvtalsstyrningen, är det nån form av tyristorstyrning? (köpte en manuell dosa med ratt för varvtal). Kan man kanske bygga nån termostat som kontrollerar varvtalet?
Eller finns det nån färdig?
Jag byggde en egen termostat för Pax fläkten, men den slår ju bara på 220v vid inställt värde (5-35 grader).
 
K
Kanalfläkten fixade det, skall bara sätta in en större tilluftsventil.
Men jag hittar ingen termostat som kan reglera varvtalet (vore bra så fläkten inte behöver gå för fullt hela tiden), skall lämna tillbaka den manuella varvtalssstyrningen och försöka få till en termostat. Tips på motorsyrning emottages tacksamt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.