PergolaChristian
Hej!

Har en kaminkassett i min öppna spis, toppen i dessa tider. Dock så känner jag att jag vill sprida värmen bättre. De flesta kaminfläktar jag hittar är som placeras ovanför där foten tar upp största delen av värmen som fläkten går på.

Då jag har en kassett har jag inte möjlighet att ställa något ovanför. Hur har ni andra löst spridning av värme för liknande värmekälla?

//Christian
 
  • En öppen spis med brinnande ved, inbyggd i en vit vägg, framför ett vitt staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du öppnat upp för utlopp i kåpan?
Inomhusmiljö med vit braskamin, eld, vedkorg, inramad bild och ljusa möbler. Gul markering kring fönstret på kaminen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PergolaChristian
  • Laddar…
Hur långt upp i gamla murstocken går nya skorstenen?
Finns det någon öppning i gamla eldstadskåpan över insatsen?

Ta en helhetsbild från golv till tak över eldstaden.
 
  • Gilla
PergolaChristian
  • Laddar…
Nu funderar jag mest för egenintresse. Men ett luftutsläpp högt uppe i spiskåpan ”släpper ut” värmen i rummet snabbare än utan luftutsläppet. Borde inte avsaknaden av luftutsläpp då göra att den värmen stannar kvar i spiskåpan och generera en högre temp i murstocken som då levererar lagrad värme över längre tid i så fall? Alltså samma energimängd på totalen? Eller blir det så att man eldar mer för kråkorna med högre temperatur ut ur skorstenen?
 
  • Gilla
PergolaChristian
  • Laddar…
J
Luftrörelser kan skapas med en helt vanlig fläkt, t.ex. en golvfläkt.

Man ska inte komplicera det onödigt mycket.
 
PergolaChristian
F FDT skrev:
Har du öppnat upp för utlopp i kåpan?
[bild]
Nej, det har jag inte. Hade det hjälpt mycket? Jag har 4,5m takhöjd så tänkte att ett utlopp enbart värmt upp taket mer då de sitter på högre höjd än kaminen?
 
PergolaChristian
Demmpa Demmpa skrev:
Hur långt upp i gamla murstocken går nya skorstenen?
Finns det någon öppning i gamla eldstadskåpan över insatsen?

Ta en helhetsbild från golv till tak över eldstaden.
Oklart exakt hur långt upp den går, ska se om jag kan skicka in en kamera eller försöka mäta mig till det! Finns ingen öppning idag över kaminen!
 
  • Ett inrett vardagsrum med en öppen spis, djurkranium på väggen, och juldekorationer på spiselkransen.
Funderat på en takfläkt?
 
  • Gilla
PergolaChristian
  • Laddar…
PergolaChristian
A Anderscurl skrev:
Nu funderar jag mest för egenintresse. Men ett luftutsläpp högt uppe i spiskåpan ”släpper ut” värmen i rummet snabbare än utan luftutsläppet. Borde inte avsaknaden av luftutsläpp då göra att den värmen stannar kvar i spiskåpan och generera en högre temp i murstocken som då levererar lagrad värme över längre tid i så fall? Alltså samma energimängd på totalen? Eller blir det så att man eldar mer för kråkorna med högre temperatur ut ur skorstenen?

Bra fråga! Har vi någon som kan svara på detta som vet?
 
PergolaChristian
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Funderat på en takfläkt?
Nej, faktiskt aldrig sett behovet. Har snedtak så hade blivit lite fel vinkel. Sen brukar de oftast inte vara särskilt snygga m i mina ögon. Men hade varit en bra lösning för att ”trycka” ner den varma luften som samlas! Tack för tips!
 
PergolaChristian
J Jerald Stuartson skrev:
Luftrörelser kan skapas med en helt vanlig fläkt, t.ex. en golvfläkt.

Man ska inte komplicera det onödigt mycket.

Instämmer. Hade gärna undvikit något som drar el eftersom jag insett detta behov av värmespridning just pga elsituationen. Spontant var jag väl skeptisk till en hederlig golvfläkt eftersom den luften upplevs som sval så blir lite motsatt ”upplevd” effekt?
 
Såhär har jag löst det med min keddy. Dvs letade upp en lägre med två mindre fläktar istället för en stor som får plats att stå på luckan. Den ger ju även lite rörelse på värmen som samlas ovanför insatsen. Du verkar dock ha lite tajtare så kanske inte finns någon så liten som får plats där hos dig?
En gammal kamin med smutsiga glasdörrar i en tegelvägg, med aska runtomkring; använd och oren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hittade du någon kaminfläkt som passade på din insats? Eller någon hängande? Magnetisk?
 
PergolaChristian
J jontesjostrom skrev:
Hittade du någon kaminfläkt som passade på din insats? Eller någon hängande? Magnetisk?
Nix. Tyvärr inte. Kör med vanlig golvfläkt istället för spridning. Inte helt nöjd men funkar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.