en dag som denna har jag 29C på övervåningen.
Värmesystemet är avstängt sedan april.

Under sommaren brukar jag ha fönstret öppet för att få in kalluft under natten, men pollenhelvet gör att jag inte kan ha öppna fönster under dagtid.

Finns det någon fläkt jag kan montera in som suger in kalluft i huset som är någorlunda tyst och som har ett pollenfilter?
 
Åh, det här låter som ett kul bygge!
Är du lite haj på elektronik så skaffar du några stora tysta datorfläktar (Papst t ex har bra rykte) och bygger in i ett intag med filter. Sen styr du på och av med antingen en termostat eller ett skymningsrelä.
 
Vad är det för ventilation i övrigt i huset? Att trycka in luft i en i övrigt undertrycksventilerad byggnad är sällan en riktigt bra idé, det kan få andra konsekvenser.

Om det var så du tänkte dig?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Vad är det för ventilation i övrigt i huset? Att trycka in luft i en i övrigt undertrycksventilerad byggnad är sällan en riktigt bra idé, det kan få andra konsekvenser.

Om det var så du tänkte dig?
Jag har bergvärme i huset med en NIbe 1255, till den har jag en frånluftsmodul som heter FLM.
Annars har jag 6 stycken väggventiler, 4 stycken nere och 2 på övervåningen. Huset är 250 kvm.
Jag upplever det som att de inte tar inte tillräckligt med luft.
 
Som någon skrev tidigare så är det inte rätt väg att gå.
Det skulle vara bättre om du kan öka frånluften och strypa de tilluftsventiler där du har "tillräckligt med luft".
 
S sblixten skrev:
Som någon skrev tidigare så är det inte rätt väg att gå.
Det skulle vara bättre om du kan öka frånluften och strypa de tilluftsventiler där du har "tillräckligt med luft".
Frånluften kan jag öka genom att köra frånluftsmodulen på högre varvtal.
Den går normalt sett på runt 45-65% kapacitet

Så lösningen kanske är att installera fler tilluftsventiler, och justera dem jag har så det släpper in rätt luftflöde?
 
Nån kyleffekt blir det
K Krillehus skrev:
Frånluften kan jag öka genom att köra frånluftsmodulen på högre varvtal.
Den går normalt sett på runt 45-65% kapacitet

Så lösningen kanske är att installera fler tilluftsventiler, och justera dem jag har så det släpper in rätt luftflöde?
nån kyleffekt blir det dock inte.Det skall till rejäla luftmängder.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Klipp dit en fläktluftkylare på ovanvåningen.
Du har ju gratis frikyla redan.
Lätt värt varenda spänn.
Slog på min frikyla till ftx aggregatet idag.
15 grader inblåsning är mumma det.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
Frånluften kan jag öka genom att köra frånluftsmodulen på högre varvtal.
Den går normalt sett på runt 45-65% kapacitet

Så lösningen kanske är att installera fler tilluftsventiler, och justera dem jag har så det släpper in rätt luftflöde?
Börja med det, men fler tilluftsventiler kanske inte behövs.
 
K Krillehus skrev:
Frånluften kan jag öka genom att köra frånluftsmodulen på högre varvtal.
Den går normalt sett på runt 45-65% kapacitet

Så lösningen kanske är att installera fler tilluftsventiler, och justera dem jag har så det släpper in rätt luftflöde?
Nä. Det är för lågt luftflöde. Du behöver upp runt 3 l/s och m2. Nu har du 0.35 l/s m2.
Om det är ett problem. Sätt in kyla som jag skrev ovan.
 
P
Brukar ställa vår stora golvfläkt i dörröppningen till vädringsbalkongen när det är så där olidligt varmt och är det inte allt för varmt ute på kvällen hjälper den till att få in svalare luft. Problemet är bara det att stänger man av den så blir det snabbt varmt igen då väggar och tak är uppvärmda.
En vit stående golvfläkt med justerbar höjd och skyddsgaller.
 
Instämmer med Tjoa. Kolla vad du har för möjligheter att dra rör för frikyla. En fläktkonvektor borde inte påverka undertrycket i huset.
 
Vad krävs för frikyla? Kopplar man köldmedlet förbi värmepumpen till ett externt aggregat som blåser ut kalluft?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.