Flyttade in i hus 1 maj, frugan stekte bacon för andra gången lika många gånger har brandlarmet gått. Öppnade kåpan över fläkten för att se varför den suger så otroligt dåligt. Ventilen ovanpå fläkten var täckt av fågel bajs så den öppnade inte. Rensade bort och städade. Fläkten suger ändå jättedålig. Förstår att konstruktionen är fel.

Vad göra borra upp större hål sätta brandventil och kåpa på utsidan. Måste besiktigas vad jag förstår. Kommer det att bli godkänt med tanke på takfoten.

Kom jgärna med tips och ideer är helt novis på detta. Innan tror vi att spisen satt mittemot där finns skorstenen. Ett besvärligare alternativ är väl att bygga en kanal för spirorör dit men det blir inte snyggt.
 
  • Gul husfasad med tegel och träpanel, litet runt hål ovanför fönster nära takfot. Takränna och takpannor delvis synliga, potentiellt ventilationsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En köksfläkt med en svart ventilationsslang och grå röranslutning fästad i väggen, med spår av tätning och oregelbunden installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant, fel material och även att göra en förminskning i avloppsrör. Ska göras om och jag hade kontrollerat om det inte går att göra en takgenomföring med huv.
Vad är det för ventilationssystem i huset?
Viktigt beroende av ventilation att det finns tillräckligt med tilluft i huset och i kombination med annan frånluft.
 
A AndersS skrev:
Spontant, fel material och även att göra en förminskning i avloppsrör. Ska göras om och jag hade kontrollerat om det inte går att göra en takgenomföring med huv.
Vad är det för ventilationssystem i huset?
Viktigt beroende av ventilation att det finns tillräckligt med tilluft i huset och i kombination med annan frånluft.
Gammalt hus från 1927 självdrag. Blir svårt att dra upp på taket känns det som, kommer rakt genom badrummet som vi inte tänkt renovera. Tar fläkten skada av att röret förminskas så mycket?
 
O
B Bengt65 skrev:
Gammalt hus från 1927 självdrag. Blir svårt att dra upp på taket känns det som, kommer rakt genom badrummet som vi inte tänkt renovera. Tar fläkten skada av att röret förminskas så mycket?
Testa att blåsa så hårt du kan rätt ut, sen provar du samma sak fast genom ett sugrör. Det är så din fläkt känner sig.

Det där bör du göra om. Ser dessutom fläkten ut sådär ska du nog gå över hela huset och se vilka regelvidriga lösningar som finns.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Testa att blåsa så hårt du kan rätt ut, sen provar du samma sak fast genom ett sugrör. Det är så din fläkt känner sig.

Det där bör du göra om. Ser dessutom fläkten ut sådär ska du nog gå över hela huset och se vilka regelvidriga lösningar som finns.
Vi hade besiktningsman när innan vi köpte han såg detta från utsidan. Han sa bara att det måste gå utanför takfoten. I beskrivningen av huset stod det att all el var omdragen så jag tittade inte så någa på det men har märkt att det ända det gjort om är en undercentral i källaren i samband med byte till luft vatten 2021. Det är inget dolt fel väl, Vi får skylla oss själva. Ytskikten är dåligt gjorda lamimat golv och lister men det går att fixa.
 
B Bengt65 skrev:
Gammalt hus från 1927 självdrag. Blir svårt att dra upp på taket känns det som, kommer rakt genom badrummet som vi inte tänkt renovera. Tar fläkten skada av att röret förminskas så mycket?
Fläkten tar ingen skada, men verkar inte göra någon större nytta, ska åtgärdas för det är helt felaktigt gjort, förutom att se fö.....ut. Och PVC-delarna uppfyller inga brandkrav.
Hur är det med tilluft i huset? Hur många ventiler har ni för det och har ni monterat in andra fläktar för frånluften som påverkar och också behöver tilluft?
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Fläkten tar ingen skada, men verkar inte göra någon större nytta, ska åtgärdas för det helt felaktigt gjort, förutom att se fö.....ut. Och PVC-delarna uppfyller inga brandkrav.
Hur är det med tilluft i huset? Hur många ventiler har ni för det och har ni monterat in andra fläktar för frånluften som påverkar och också behöver tilluft?
Det finns 3 ventiler på bottenvåningen, helt öppen planlösning
 
Ingen annan frånluft på nedervåningen?
 
A AndersS skrev:
Ingen annan frånluft på nedervåningen?
Ja självdrag ventiler i skorstenen en på toaletten och en i köket.
 
En frånluft upp i murstocken i köket tillsammans med köksfläktens dåliga anslutning kan ställa till det och få luften att snurra runt och sprida matoset på hela nedervåningen om det är helt öppen planlösning.
Om du inte vill anlita firma som föreslår lösning, skulle jag som första åtgärd fixa till köksfläktens anslutningar med riktiga rör, dimensioner och utifrån brandskydd.
 
  • Gilla
Bengt65
  • Laddar…
A AndersS skrev:
En frånluft upp i murstocken i köket tillsammans med köksfläktens dåliga anslutning kan ställa till det och få luften att snurra runt och sprida matoset på hela nedervåningen om det är helt öppen planlösning.
Om du inte vill anlita firma som föreslår lösning, skulle jag som första åtgärd fixa till köksfläktens anslutningar med riktiga rör, dimensioner och utifrån brandskydd.
Kommer att fixa ett större hål och sätta rätt dimension på röret som man väl kan köpa isolerat. Sedan köper jag en kåpa till utsidan som någon föreslog, då slipper man fåglar i maten också ;) Tittar även på brandspjäll sedan får sotare komma och titta.

https://www.bauhaus.se/ventilatorka...20sUcGH-1ZOCjOZphveOOo_-pGJ9S-EcaAgkoEALw_wcB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.