A
Hej!

Jag har stött på en frågeställning angående en köksfläkt vid renovering.

Köksfläkten sitter mot ett eternitrör.
Eternitröret ansluter till fläkten enligt bild.

Jag funderar på om de är en möjlig väg att byta ut fläkten och göra en rörövergång från nya fläkten till eternitröret. Utrymmet för detta är ganska minimalt och eternitröret sitter på sidan av fläkten och röret skulle då behöva sneddas.
(Kan tyvärr inte flytta fläktens placering pga trångt utrymme åt vänster sida)

Är de möjligt att köpa en tunn fläkt och sedan få rum med en rörövergång som går snett och upp mot eternitröret. Utrymmet från fläktens undersida upp till eternitröret landar på ca 20-21 cm.

Hur liten diameter kan ett sådant rör få ha?

Någon som vet om de finns fläktar med rörutgång på sidan ( som den på bild) och inte i mitten?

Någon som har idéer eller erfarenhet?

(Undersöker alltså möjligheten att slippa kapa och flytta på eternitröret)
 
  • Köksskåp med en inbyggd äldre köksfläkt, angränsande till ett eternitrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eternitrör anslutet till köksfläkt med synliga skador och rester av tätningsmedel mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Inte exakt det du önskar i svar men om du absolut inte vill röra eternitröret så kanske en kolfilterfläkt skulle funka. Eller tak/vindmonterad fläkt skulle kunma vara ett alternativ?
 
Jag bytte precis ut en gammal eternitkanal mot spirorör. I vårt hus var det från början självdrag som köksventilation, detta innebar att kanalen inte var tätad i rörskarvarna vilket såklart inneburit att en fläkt tryckt ut luft i skarvarna. Kolla din kanal hur det ligger till med detta.

Om din kanal är tät så hade jag sågat av eternitröret i liv med taket och satt en stos där.
 
Kommer du åt utrymmet ovanför taket?
Om ja, finns det någon skarv?
 
Ventilationskanal installerad i tak med synliga kablar och stödmetall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Avstick 125mm plant. Galvaniserat avstick 125mm för ventilation monterat på vit bakgrund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.